Nyheter SKATTEREGLER

Därför ska det inte skattas på dricks på majblommor

Ska ett barn som fått extra pengar vid försäljning av majblommor skatta på det? Nej, svarar Skatteverkets expert Pia Blank Thörnroos. Här förklarar hon varför.

Publicerad 3 maj 2023
Därför ska det inte skattas på dricks på majblommor
Pia Blank Thörnroos på Skatteverket reder ut skillnaden mellan dricks och gåva. Foto: Mostphotos, Jeanette Andersson/Skatteverket, Stiftelsen Majblomman

I förra veckan kunde man läsa om barn som dragit in stora summor pengar på försäljning av majblommor.

Att det blev mer än den vanliga provisionen på försäljningen beror på en funktion som finns vid betalningen. Organisationen Majblomman kallar det för dricks, och det är en frivillig gåva som köparen kan ge säljaren.

– Det är olyckligt att Majblomman använder begreppet dricks, eftersom det har blivit en nästan juridisk term i skattesammanhang, säger Pia Blank Thörnroos.

Det är också ordvalet som ligger till grund för att flera anställda i besöksnäringen blivit upprörda. Här har frågan om skatt på dricks varit minst sagt omstridd.

Majblomman

Majblomman säljs sedan 1907. Pengarna används för att bekämpa barnfattigdom i Sverige.  

Men det är skillnad på en gåva till ett barn som säljer majblommor och dricks för bra service, säger Pia Blank Thörnroos.

Eftersom det saknas
koppling till arbete är det
en gåva till barnet. Och på
gåvor skattar vi inte.

– Barnet gör inget arbete åt den som köper majblomman. Det finns inte den här starka kopplingen till ett arbete, som det är för en servitör eller en taxichaufför, som får dricks av kunden för att kunden är nöjd med deras arbete. Eftersom det saknas koppling till arbete är det en gåva till barnet. Och på gåvor skattar vi inte.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här