Ur artikelarkivet Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Därför är inte Malin med i facket

HRF är i kris efter att ha tappat en femtedel av alla medlemmarna på ett år. Malin, Ulrica och Tommy berättar om varför de står utanför facket, och vad som skulle få dem att gå med.

Publicerad 1 mars 2008

Malin Raita, 20, gick hotell- och restaurangprogrammet på gymnasiet. Hon kan inte minnas att facket nämndes en enda gång. När hon började jobba hörde hon arbetskamraterna prata om Hotell- och restaurangfacket. Då försökte hon ta reda på varför man skulle vara medlem med fick inget övertygande svar.
– Fackförbund för mig låter som något som kostar pengar för något man inte får, säger Malin Raita. Sedan hon slutade skolan har hon jobbat som servitris på Stockholm Fisk. Det är en tidsbegränsad anställning, men att hon skulle bli arbetslös är inget hon går runt och tänker på. Inte heller att hon skulle vara oschyst behandlad av sin arbetsgivare.
– Nej, inte alls! Jobb är lätt att få, och skulle det vara något konstigt på jobbet skulle jag först prata med kollegorna och sedan gå till chefen, säger Malin.
– Dessutom har jag aldrig träffat någon från facket eller hört talas om någon som fått hjälp därifrån. Inte långt från Stockholm Fisk ligger systerföretaget Skybar. Där jobbar Ulrica Bjurström, 25, som inte heller någonsin varit med i facket. Hon möttes däremot av skeptiska blickar och kommentarer av sina kollegor. Nästan alla på hennes arbetsplats var fackanslutna, och hon kände sig ifrågasatt för att hon inte ville bli medlem i Hotell- och restaurangfacket.
– Mina kollegor är lite äldre. När de gick med för tio, femton år sedan var det som att facket var något självklart. Men nu börjar också de vackla och pratar om nyttan med medlemskapet. Jag har hört många som vill lämna och bara vara med i a-kassan.
– Jag vet helt enkelt inte vad det är med facket som är bra för just mig! När Ulrica jobbade utomlands fick hon en känsla av att där skulle hon kunna komma att behöva ett fackförbund. Där var känslan lite mer som den hennes föräldrar pratat om: Man måste hålla ihop, annars blir man utnyttjad.
– När min pappa var ung var han tvungen att vara med i facket för att få jobb. Att vara svartfot var inget som stod högt i kurs på den tiden. Och det är det som är grejen: det låter ålderdomligt med fackförbund. Det känns inte Sverige 2008.
– Jag har det så bra på jobbet. Och blir jag arbetslös, så hittar jag snabbt ett nytt jobb! Ulrica Bjurström tycker att facket måste visa vad de går för, till exempel i lönerörelser. Även om HRF fick upp lönerna procentuellt sett mest av alla fackförbund i senaste avtalsrörelsen, är hon inte nöjd. Jämfört med andra branscher är restauranglönerna fortfarande mycket låga.
– Vi har verkligen inte de bästa lönerna, och facket har inte på allvar visat att de kan slåss för att lönerna ska bli bättre!

Tommy »Thore« Olsson, 41, instämmer. Han är barchef på Stockholm Fisk och gick med i Hotell- och restaurangfacket i början av 1990-talet. Då var Sverige i ekonomisk gungning med finanskris och osäker framtid.
– Då skulle alla vara med i facket, det var liksom självklart. Facket var något att luta sig mot. Och det gjorde jag ett par år senare när vi inte fick ut våra ob-tillägg. Jag ringde facket fem, sex gånger, men ingen gjorde något. Jag hade verkligen förväntat mig att något skulle hända. Thore – som han kallas, eftersom han är lik Thore Skogman – har till skillnad från sina yngre, kvinnliga kollegor träffat folk från Hotell- och restaurangfacket. Han har dessutom gått en facklig grundkurs en helg.
– Det var av eget intresse, men jag kände mig inte lockad att fortsätta. Däremot har jag all respekt för dem som lämnar golvet och gör karriär i facket. Thore tror att det är farligt att stanna för länge på ett förtroendeuppdrag, att man tappar kontakten med verkligheten.
– Till exempel när det gäller scheman. Det är omöjligt att göra scheman efter fackets krav på arbetstider, det är en helt byråkratisk modell skapad från skrivbordet och inte från verksamheten.

Thore Olsson lämnade facket för knappt tio år sedan, mycket på grund av det låga ob-tillägget. Att en som säljer korv på Seven Eleven en lördagskväll har 100 procent i ob medan den som serverar à la cartemat får 15 kronor extra efter klockan åtta är svårt att smälta, tycker han.
– Samma sak med momssatserna, att de är olika på Seven Eleven och på restauranger. Och att Skatteverket hoppar på näringar som krog, frisör och taxi andas smygrasism. Konst, hantverk och trädgård då? Sysslar inte de med svarta inkomster? Facket borde verka för rättvisa på sådana fronter också. Thore efterlyser en röd tråd i den fackliga verksamheten och framhåller hela tiden vilken fantastisk bransch det är att jobba i samtidigt som det är ett riktigt slitgöra. Han tycker inte att facket bara är dåligt, men han skulle själv, om han var facklig medlem, ha svårt att argumentera för att fler skulle gå med. Och något medlemskap är inte aktuellt för honom själv.
– Det finns inget som skulle få mig att gå med i Hotell- och restaurangfacket igen! Det skulle vara att det blir obligatoriskt, så som Sven Otto Littorin förespråkade men som inte verkar bli av. Eller att facket lyckas prestera något bra, typ högre ob-tillägg.

Anställda i branschen

Hotell- och restaurangbranschen sysselsatte under 2006 mellan 90 000 och 100 000 anställda.

Under 2007 ökade antalet anställningar med 13 procent.

Hotell- och restaurangfacket förlorade 18,9 procent av medlemskåren under 2007 och hade vid årsskiftet 46 043 medlemmar.

Källa: SCB, SHR, HRF

8 tips till facket

Malin, Ulrica och Tommy om vad som skulle göra facket intressant för dem. Sänk kostnaden rejält! Det är alldeles för dyrt att vara medlem.

1. Gör en vettig informationsbroschyr. Där kan facket berätta vad det står för, vart pengarna går och vad man får ut av det. 2. Facket ska kunna lämna garanti på att man får hjälp när man behöver det. 3. Tidsbegränsade anställningar för fackligt aktiva. Ingen kan brinna för evigt. 4. Bryt upp facket i smådelar. Då kan det bli mer specificerat för varje yrkesgrupp. 5. Visa konkreta resultat. Få upp ob-tillägget till Handels nivåer! 6. Visa er på arbetsplatserna. 7. Var inte anonyma och tysta. 8. Välj era strider! Bråka inte med en liten salladsbar samtidigt som ni accepterar ett uruselt ob-tillägg.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här