Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Dålig tillgänglighet kan förbjudas

Restauranger som inte tillgänglighetsanpassar lokalerna kan stämmas i domstol. Det är innebörden i ett lagförslag som nu överlämnas till riksdagen. Men förslaget får hård kritik för att vara tandlöst.

Publicerad 25 mars 2014

I sitt förslag till riksdagen vill nu regeringen att bristande tillgänglighet ska läggas till i Diskrimineringslagen som en ny form av diskriminering. Det betyder bland annat att en person med funktionsnedsättning ska kunna stämma en restaurang på grund av bristande tillgänglighet, på samma sätt som någon som diskriminerats på grund av etnicitet eller sexuell läggning kan göra. I teorin i alla fall. Det finns nämligen en rad undantag i regeringens lagförslag. Till exempel ska det inte gälla för tjänste- och serviceföretag med färre än tio anställda. Enligt regeringens egna siffror undantar detta så många som 92 procent av företagen inom handel, 89 procent inom hotell- och restaurangbranschen och hela 99 procent inom kultursektorn.

Detta får flera av Sveriges stora organisationer som företräder människor med funktionsnedsättningar att se rött.
– Här har våra medlemmar trott att det ska bli lättare att komma in på kaféer, butiker och restauranger. Men så kommer det inte att bli. Det måste vara minst lika mycket diskriminering om man är tio anställda som om man vore fler, säger Rasmus Isaksson som är ordförande för DHR, förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder.  

Ett annat undantag som väckt uppmärksamhet är kravet på att det ska finnas en varaktig relation mellan verksamhetsutövare och den som känt sig diskriminerad, för att ärendet ska falla in under Diskrimineringslagen.
– Vi ifrågasätter att det ens går att skapa en varaktig relation när man inte ens kommer in på företaget. Som lagen ser ut just nu är den nästintill omöjlig att använda, säger Rasmus Isaksson.  

I förslaget står även att se anpassningar som krävs måste vara skäliga. Bedömningen av vad som är skäligt och inte ska bland annat göras utifrån företagets ekonomi. Till exempel kan kanske inte kostsamma ombyggnationer  krävas av  mindre företag, skriver regeringen i förslaget. I stället kan det handla om mindre åtgärder, som att hålla upp dörren för gäster, läsa upp restaurangmenyn för den som inte kan läsa själv eller att plocka bort varor från butiksgångar så att alla kan komma fram.
 
Även arbetsgivarorganisationen Visita, som varit en av remissinstanserna för lagförslaget, är kritiska. De menar att lagförslaget är luddigt.
– Företagare har inget intresse av att utestänga gäster. Men regeringens förslag är i många avseenden väldigt otydligt och man lägger över bedömningsbördan på den enskilda företagaren. Det är inte rimligt att en företagare ska fällas för diskriminering när det inte på förhand går att avgöra vad som är diskriminerande eller inte, skriver Stefan Lundin, chefsjurist på Visita, i ett pressmeddelande.

Lagändringen kan träda i kraft den 1 januari 2015.

Fakta: Tisdag- och torsdagsaktionen

Under namnet Torsdagsaktionen har ett tjugotal organisationer för människor med funktionsnedsättningar i flera år manifesterat varje torsdag utanför Rosenbad. Målet har varit att få bristande tillgänglighet godkänt som diskrimineringsgrund. Efter att propositionen överlämnats till riksdagen flyttar nu manifestationen till riksdagshuset och byter namn till Tisdagsaktionen. Målet är nu att få bort undantagen ur lagförslaget.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här