Från flera Burger King-restauranger kommer liknande vittnesmål. Cheferna mobbar fackligt aktiva, förödmjukar personalen och hetsar dem att arbeta snabbare och längre än vad som är tillåtet. Nu vill HRF att Burger King-ägaren NSP åtgärdar problemen.
Det senaste halvåret har HRF:s Stockholmsavdelning fått flera rapporter om arbetsmiljöproblem på NSP:s Burger King-restauranger runt om i länet. Både anställda, förtroendevalda och matgäster vittnar om att personalen hanteras respektlöst. Restaurangcheferna kränker de anställda med påhopp, hot och olika former av bestraffning. En restaurangbesökare har skickat in ett foto där en anställd klipper gräset med en vanlig sax.
Chefer ska också ha rivit ner facklig information och genom schemaändringar hindrat ”kritisk” personal från att närvara vid fackträffar.
– Det här är mer än ett tillfällighet. Det måste vara ett problem i företagsstrukturen, säger Mikael Berge, ombudsman och regionalt skyddsombud på HRF:s Stockholmsavdelning.
Han berättar att ett antal restaurangchefer har flyttat runt och arbetat på olika restauranger, och att samma problem dyker upp i deras spår.
HRF har nu begärt åtgärder på samtliga NSP:s arbetsplatser i Stockholm, och uppmanar företaget att redogöra för hur problemen ska lösas.
– Självklart tar vi det på största allvar att medarbetare inte är nöjda med situationen, säger Anna Gerdstigen, personalansvarig på NSP.
Företaget ska nu upprätta en handlingsplan för att komma tillrätta med problemen.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.