Nyheter SJUK

Chefen ville ta tempen på sjukskriven

När Andreas sjukskrev sig fick han ett minst sagt oväntat besök. Klockan 7 på morgonen ringde chefen på dörren och ville ta tempen på honom. ”Jag har aldrig varit så chockad i hela mitt liv.”

Publicerad 22 november 2018
Chefen ville ta tempen på sjukskriven
Chefen kom på hembesök och ville ta tempen. Foto: Istockphoto

Andreas, som egentligen heter något annat, kände sig hängig en onsdag. På kvällen meddelade han sin arbetsgivare via sms att han hade värk i kroppen, ont i huvudet och feber, och att han inte skulle kunna jobba på torsdagen.

För säkerhets skull upprepade han meddelandet på torsdag morgon. Inte långt senare ringde det på dörren.
– Det var min chef som levde rövare i trappuppgången. Han klampade in i min lägenhet, där min sambo låg och sov, och krävde att jag skulle ta två panodil och komma till jobbet.

När Andreas vägrade och påpekade att han faktiskt var sjuk plockade chefen fram en febertermometer ur fickan och krävde att Andreas skulle använda den.
– I ren chock gick jag med på det. Jag ville bara ha iväg honom.

Termometern visade ingen feber varpå chefen krävde att han skulle följa med till jobbet. I 30 minuter pågick allt mer högljudda diskussioner.
När chefen åkt därifrån ringde grannarna på och undrade vad som hade hänt.
– Det är så sjukt allting. Man har rätt till fem dagars sjukskrivning utan läkarintyg, men nu ville han att jag skulle skaffa ett på en gång.

När Andreas kom tillbaka till jobbet på fredagen blev han kallad till ett möte med chefen. Där anklagades han för ”dålig attityd”. Chefen uppgav att arbetskamrater hade framfört kritik mot Andreas sätt, och i vissa fall uppgett att han mobbat kollegor.
– Jag vet inte hur eller när jag ska ha mobbat, det kunde han inte svara på. Jag erkänner att jag har varit kort i tonen i perioder när det har varit stressigt.

Andreas tog kontakt med Hotell- och restaurangfacket, som påkallade förhandling med arbetsgivaren om kränkande särbehandling, kollektivavtalsbrott och brott mot sjuklönelagen.
– Arbetsgivaren har ingen rätt att gå hem till vår medlem och kontrollera om han har feber, säger Susanne Blom, ombudsman på HRF Syd.

Andreas har dock beslutat att inte driva det vidare.
– Jag tror inte att det leder någonvart.

För Andreas har hela situationen lett till att han nu sökt och fått ett nytt jobb.
– Jag var beredd på att restaurangbranschen skulle vara tuff, men det här har gått alldeles för långt. Det är inte bara jag som har slutat på det stället. Jag hoppas att de någon dag inser att det inte är personalen det är fel på.

Nyheter ARBETSMARKNAD

Fler jobb inom branschen nästa år

Jobben ser ut att bli fler under nästa år. Inom hotell- och restaurangbranschen förväntas stor efterfrågan på kompetens, enligt en arbetsmarknadsbarometer från Manpower Group.

Publicerad 12 december 2018 Kommentera
Fler jobb inom branschen nästa år
Branscharbetsgivare räknar med att jobben ska öka med 12 procent. Foto: Colourbox

Hotell- och restaurangnäringen är en av de fem branscher som har allra starkast jobbprognos enligt Manpower Group. Arbetsgivare inom branschen räknar med att jobben ska öka med 12 procent. För arbetsmarknaden i stort väntas jobben öka med 5 procent.

Arbetsmarknadsbarometern bygger på intervjuer med arbetsgivare, som får svara på om de tror att sysselsättningen kommer att öka eller minska.

Arbetsförmedlingen har också har presenterat sin prognos för jobben de kommande två åren. I år räknar de med att sysselsättningen ökar med 85 000 personer och 2019 med 65 000 personer, året därpå med ytterligare  46 000 personer.

Samtidigt förväntas arbetslösheten öka något. Många av de arbetsgivare som intervjuats säger att de har svårt att hitta personal med lämplig utbildning och erfarenhet. Därför behövs fortsatt fokus på utbildning, säger Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg.

Nyheter SPRINGNOTA

East backar om springnotor

Springnotor på restaurang East skulle serveringspersonalen stå för – med sin dricks. Det enligt ett avtal som arbetsgivaren presenterat för de anställda. Ogiltigt avtal, menar Per Persson, avtalssekreterare på HRF. Nu har arbetsgivaren tvingats backa.

Publicerad 12 december 2018 Kommentera
East backar om springnotor
Restaurang East i Stockholm. Foto: Sofia Andersson

Den populära restaurangen vid Stureplan i Stockholm uppgav för tidningen Stockholm Direkt att man har som mest åtta till tio springnotor i månaden. Nu vill man att de ska bli färre. Ett led i det var att den som serverat gäster som smiter från notan ska kunna uppge giltiga skäl till att betalningen uteblivit. Annars skulle kostnaden dras från dricksen.

Ägaren till restaurangen säger till Stockholm Direkt att det är helt i enlighet med kollektivavtalet.

Per Persson på Hotell- och restaurangfacket håller inte med.

Per Persson, avtalssekreterare HRF. Foto: Anna-Karin Nilsson

– Dricksen ska gå till den enskilde, som skattar för pengarna. Arbetsgivaren har inget med de pengarna att göra. Skulle arbetsgivaren hålla inne dricksen eller till och med lägga beslag på den skulle jag betrakta det som stöld från den anställde.

Om restaurangen bestämmer sig för att hantera dricks som företagets intäkter ska man dessutom betala moms och arbetsgivaravgifter på pengarna.

Kollektivavtalet reglerar däremot hur man ska hantera löneavdrag vid springnotor.
– Då ska den anställde prata med sin närmaste chef, och sedan ska parterna utreda om den anställde varit grovt vårdslös eller till och med har agerat medvetet. Först därefter kan det bli fråga om avdrag för den anställde, och då ska man enligt kvittningslagen anmäla det till Kronofogden.

Restaurangägaren menade att de anställda har gått med på upplägget genom att underteckna ett avtal. Nu har han dock tvingats backa. Till Dagens Nyheter säger han att man inte kommer att dra kostnaden direkt från dricksen.
Enligt Per Persson hade han egentligen inget val.
– Ett sådant avtal skulle vara ogiltigt. För att ta ett annat exempel: Om avtalet säger att jag ska ha 120 kronor i timmen och jag går med på 75 i stället – då är det ogiltigt. Den anställde kan inte avtala om sämre villkor än de som finns i kollektivavtalet.

Hotellrevyn har försökt nå ägaren till East för en kommentar.

Nyheter arbetsskador

Branschanställda drabbas hårt av hot och våld

Hot och våld, som till exempel rån, ligger bakom en liten del av arbetsskadorna i restaurangbranschen. Men när det inträffar blir konsekvenserna ofta allvarliga, visar en ny rapport från Afa Försäkring.

Publicerad 11 december 2018 Kommentera
Branschanställda drabbas hårt av hot och våld
När restauranganställda drabbas av hot och våld handlar det oftast om rån. De personliga konsekvenserna blir ofta stora, visar Afa Försäkrings rapport. Foto: Ove Nordström/Mostphotos

Risken för att råka ut för ett allvarligt arbetsolycksfall på grund av hot och våld är ganska liten i restaurangbranschen. År 2016 drabbades 0,1 på 1 000 restauranganställda av ett sådant olycksfall. Det kan jämföras med 4,9 på 1 000 lokförare och 2,6 på 1 000 poliser.

Men när restauranganställda utsätts får det betydligt oftare allvarliga konsekvenser. Här klassas fyra av tio arbetsolycksfall på grund av hot och våld som allvarliga. Det vill säga att olyckan lett till minst 30 dagars sjukskrivning eller läkning, alternativt medicinsk invaliditet.

Motsvarande siffra bland poliser är knappt vart tionde.
– Arbetsolycksfallen på grund av hot och våld kanske inte är lika många bland restauranganställda, men de är ofta allvarliga. Det förekommer ofta vapen, som knivar eller pistoler. Det gör att de här arbetsolycksfallen leder till stressreaktioner, säger Therese Ljung, analytiker på Afa Försäkring.

Det är vanligt att restauranganställda får en psykisk diagnos efter en allvarlig hot- och våldsorsakad arbetsolycka. Det gäller nio av tio kvinnor och drygt hälften av männen. Bland poliser, väktare och ordningsvakter är motsvarande siffra runt var fjärde.

Statistiken omfattar arbetsolyckor som anmälts till och godkänts av Afa Försäkring de senaste åren.

Fråga om jobbet.
153
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här