Nyheter SJUK

Chefen ville ta tempen på sjukskriven

När Andreas sjukskrev sig fick han ett minst sagt oväntat besök. Klockan 7 på morgonen ringde chefen på dörren och ville ta tempen på honom. ”Jag har aldrig varit så chockad i hela mitt liv.”

Publicerad 22 november 2018
Chefen ville ta tempen på sjukskriven
Chefen kom på hembesök och ville ta tempen. Foto: Istockphoto

Andreas, som egentligen heter något annat, kände sig hängig en onsdag. På kvällen meddelade han sin arbetsgivare via sms att han hade värk i kroppen, ont i huvudet och feber, och att han inte skulle kunna jobba på torsdagen.

För säkerhets skull upprepade han meddelandet på torsdag morgon. Inte långt senare ringde det på dörren.
– Det var min chef som levde rövare i trappuppgången. Han klampade in i min lägenhet, där min sambo låg och sov, och krävde att jag skulle ta två panodil och komma till jobbet.

När Andreas vägrade och påpekade att han faktiskt var sjuk plockade chefen fram en febertermometer ur fickan och krävde att Andreas skulle använda den.
– I ren chock gick jag med på det. Jag ville bara ha iväg honom.

Termometern visade ingen feber varpå chefen krävde att han skulle följa med till jobbet. I 30 minuter pågick allt mer högljudda diskussioner.
När chefen åkt därifrån ringde grannarna på och undrade vad som hade hänt.
– Det är så sjukt allting. Man har rätt till fem dagars sjukskrivning utan läkarintyg, men nu ville han att jag skulle skaffa ett på en gång.

När Andreas kom tillbaka till jobbet på fredagen blev han kallad till ett möte med chefen. Där anklagades han för ”dålig attityd”. Chefen uppgav att arbetskamrater hade framfört kritik mot Andreas sätt, och i vissa fall uppgett att han mobbat kollegor.
– Jag vet inte hur eller när jag ska ha mobbat, det kunde han inte svara på. Jag erkänner att jag har varit kort i tonen i perioder när det har varit stressigt.

Andreas tog kontakt med Hotell- och restaurangfacket, som påkallade förhandling med arbetsgivaren om kränkande särbehandling, kollektivavtalsbrott och brott mot sjuklönelagen.
– Arbetsgivaren har ingen rätt att gå hem till vår medlem och kontrollera om han har feber, säger Susanne Blom, ombudsman på HRF Syd.

Andreas har dock beslutat att inte driva det vidare.
– Jag tror inte att det leder någonvart.

För Andreas har hela situationen lett till att han nu sökt och fått ett nytt jobb.
– Jag var beredd på att restaurangbranschen skulle vara tuff, men det här har gått alldeles för långt. Det är inte bara jag som har slutat på det stället. Jag hoppas att de någon dag inser att det inte är personalen det är fel på.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här