Nyheter SJUK

Chefen ville ta tempen på sjukskriven

När Andreas sjukskrev sig fick han ett minst sagt oväntat besök. Klockan 7 på morgonen ringde chefen på dörren och ville ta tempen på honom. ”Jag har aldrig varit så chockad i hela mitt liv.”

Publicerad 22 november 2018
Chefen ville ta tempen på sjukskriven
Chefen kom på hembesök och ville ta tempen. Foto: Istockphoto

Andreas, som egentligen heter något annat, kände sig hängig en onsdag. På kvällen meddelade han sin arbetsgivare via sms att han hade värk i kroppen, ont i huvudet och feber, och att han inte skulle kunna jobba på torsdagen.

För säkerhets skull upprepade han meddelandet på torsdag morgon. Inte långt senare ringde det på dörren.
– Det var min chef som levde rövare i trappuppgången. Han klampade in i min lägenhet, där min sambo låg och sov, och krävde att jag skulle ta två panodil och komma till jobbet.

När Andreas vägrade och påpekade att han faktiskt var sjuk plockade chefen fram en febertermometer ur fickan och krävde att Andreas skulle använda den.
– I ren chock gick jag med på det. Jag ville bara ha iväg honom.

Termometern visade ingen feber varpå chefen krävde att han skulle följa med till jobbet. I 30 minuter pågick allt mer högljudda diskussioner.
När chefen åkt därifrån ringde grannarna på och undrade vad som hade hänt.
– Det är så sjukt allting. Man har rätt till fem dagars sjukskrivning utan läkarintyg, men nu ville han att jag skulle skaffa ett på en gång.

När Andreas kom tillbaka till jobbet på fredagen blev han kallad till ett möte med chefen. Där anklagades han för ”dålig attityd”. Chefen uppgav att arbetskamrater hade framfört kritik mot Andreas sätt, och i vissa fall uppgett att han mobbat kollegor.
– Jag vet inte hur eller när jag ska ha mobbat, det kunde han inte svara på. Jag erkänner att jag har varit kort i tonen i perioder när det har varit stressigt.

Andreas tog kontakt med Hotell- och restaurangfacket, som påkallade förhandling med arbetsgivaren om kränkande särbehandling, kollektivavtalsbrott och brott mot sjuklönelagen.
– Arbetsgivaren har ingen rätt att gå hem till vår medlem och kontrollera om han har feber, säger Susanne Blom, ombudsman på HRF Syd.

Andreas har dock beslutat att inte driva det vidare.
– Jag tror inte att det leder någonvart.

För Andreas har hela situationen lett till att han nu sökt och fått ett nytt jobb.
– Jag var beredd på att restaurangbranschen skulle vara tuff, men det här har gått alldeles för långt. Det är inte bara jag som har slutat på det stället. Jag hoppas att de någon dag inser att det inte är personalen det är fel på.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här