Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Bullkampanj kan vara kränkande

Två stora kanelbullar i brösthöjd, en klämmande hand samt texten "Dags att klämma en bulle". Trycket finns på plagg som brödleverantören Bonjour tagit fram till bland annat anställda på kaféer. Syftet är att dra in pengar till bröstcancerforskning.

Publicerad 25 september 2015
Bullkampanj kan
vara kränkande
Foto: Hotellrevyn
inlinebild
Bonjour har tagit fram både förkläden och t-shirtar med trycket i brösthöjd. Foto: Bonjour

Nästa helg är det kanelbullens dag. Företaget Bonjour, som levererar bake off-bullar till bland annat kaféer och restauranger, vill samtidigt stötta forskning om bröstcancer. Under parollen ”Dags att klämma en bulle” har de tagit fram rosa bullar. Det finns också en rosa t-shirt och ett förkläde med två bullar i brösthöjd och en hand som klämmer på den ena. Tanken är att anställda som säljer bullarna ska kunna ha plaggen som arbetskläder.
Inte okej, tycker Hotell- och restaurangfacket.
– Vi vet ju att det finns problem med sexism och trakasserier i vår bransch. Det här skickar helt fel signaler och är dessutom kränkande. Jag tycker att det är skrämmande, säger Therese Guovelin, ordförande i HRF.

Det finns även anställda som har reagerat och undrar om de måste använda kläderna. DO, den myndighet som utreder diskriminering och trakasserier i arbetslivet, kan inte uttala sig i det enskilda fallet innan det finns en anmälan.
– Det finns ju absolut en risk att någon kan känna sig kränkt av att tvingas bära en sådan t-shirt. Om det görs en anmälan kan vi eventuellt utreda om det är fråga om diskriminering, säger Clas Lundstedt, pressansvarig på DO.

Bagerikoncernen Vaasan, där Bonjour ingår, räknar med att sälja minst sju miljoner bullar under oktober. Samtidigt skänker företaget en ”större summa” till Bröstcancerfonden. De är förberedda på att tröjtrycket skulle kunna göra att vissa tar illa upp, men poängterar syftet: hur viktigt det är att själv undersöka sina bröst för att upptäcka cancer.
– Vi vill avdramatisera frågan. Det är helt frivilligt att ha t-shirten eller förklädet på sig. Men brösten är centrala i kampanjen och vi vill lyfta fram självkontroll som det naturligaste som finns. Sedan kan jag förstå att det inte känns bekvämt för alla, men vi tvingar inte någon och det har vi varit tydliga med till våra återförsäljare, säger Pontus Cederberg som är marknadschef på Vaasan.

Att syftet är att samla in pengar till forskning om bröstcancer gör inte tröjtrycket mindre kränkande, menar Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken må vara god, men här verkar de inte ha tänkt färdigt, säger Therese Guovelin.

Bakom Bröstcancerfonden står BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation. De har inte känt till tröjorna men tycker det är ”djupt olyckligt” och ska ta tag i saken.
– Här har någon varit kreativ på ett sätt som uppenbarligen kan uppfattas som stötande i vissa fall, det är inte på något sätt meningen, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i BRO. 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här