Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Bullkampanj kan vara kränkande

Två stora kanelbullar i brösthöjd, en klämmande hand samt texten "Dags att klämma en bulle". Trycket finns på plagg som brödleverantören Bonjour tagit fram till bland annat anställda på kaféer. Syftet är att dra in pengar till bröstcancerforskning.

Publicerad 25 september 2015
Bullkampanj kan
vara kränkande
Foto: Hotellrevyn
inlinebild
Bonjour har tagit fram både förkläden och t-shirtar med trycket i brösthöjd. Foto: Bonjour

Nästa helg är det kanelbullens dag. Företaget Bonjour, som levererar bake off-bullar till bland annat kaféer och restauranger, vill samtidigt stötta forskning om bröstcancer. Under parollen ”Dags att klämma en bulle” har de tagit fram rosa bullar. Det finns också en rosa t-shirt och ett förkläde med två bullar i brösthöjd och en hand som klämmer på den ena. Tanken är att anställda som säljer bullarna ska kunna ha plaggen som arbetskläder.
Inte okej, tycker Hotell- och restaurangfacket.
– Vi vet ju att det finns problem med sexism och trakasserier i vår bransch. Det här skickar helt fel signaler och är dessutom kränkande. Jag tycker att det är skrämmande, säger Therese Guovelin, ordförande i HRF.

Det finns även anställda som har reagerat och undrar om de måste använda kläderna. DO, den myndighet som utreder diskriminering och trakasserier i arbetslivet, kan inte uttala sig i det enskilda fallet innan det finns en anmälan.
– Det finns ju absolut en risk att någon kan känna sig kränkt av att tvingas bära en sådan t-shirt. Om det görs en anmälan kan vi eventuellt utreda om det är fråga om diskriminering, säger Clas Lundstedt, pressansvarig på DO.

Bagerikoncernen Vaasan, där Bonjour ingår, räknar med att sälja minst sju miljoner bullar under oktober. Samtidigt skänker företaget en ”större summa” till Bröstcancerfonden. De är förberedda på att tröjtrycket skulle kunna göra att vissa tar illa upp, men poängterar syftet: hur viktigt det är att själv undersöka sina bröst för att upptäcka cancer.
– Vi vill avdramatisera frågan. Det är helt frivilligt att ha t-shirten eller förklädet på sig. Men brösten är centrala i kampanjen och vi vill lyfta fram självkontroll som det naturligaste som finns. Sedan kan jag förstå att det inte känns bekvämt för alla, men vi tvingar inte någon och det har vi varit tydliga med till våra återförsäljare, säger Pontus Cederberg som är marknadschef på Vaasan.

Att syftet är att samla in pengar till forskning om bröstcancer gör inte tröjtrycket mindre kränkande, menar Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken må vara god, men här verkar de inte ha tänkt färdigt, säger Therese Guovelin.

Bakom Bröstcancerfonden står BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation. De har inte känt till tröjorna men tycker det är ”djupt olyckligt” och ska ta tag i saken.
– Här har någon varit kreativ på ett sätt som uppenbarligen kan uppfattas som stötande i vissa fall, det är inte på något sätt meningen, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i BRO. 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här