Nyheter Avtal

Brutet avtal förbryllar facket

Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet med LO och PTK om hur försäkringsinformationen ska finansieras. En del av en översyn, säger Svenskt Näringsliv. Märkligt, säger LO.

Publicerad 19 september 2018
Brutet avtal förbryllar facket
Om organisationsgraden bland arbetare fortsätter att sjunka i samma takt äventyras den svenska modellen, menar professor Anders Kjellberg. Foto: Mostphotos
Peter Jeppsson
Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv

Sedan 1978 har LO, PTK och Svenskt Näringsliv varit överens om hur informationen kring de kollektivavtalade försäkringarna ska bekostas. Men nu är verksamhetens framtid oviss. I somras sade Svenskt Näringsliv upp avtalet, och begärde förhandling. Anledningen är att man vill göra en översyn, säger Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv.
– Det kanske går att göra mer effektivt, mot bakgrund av ny informationsteknik. Det kan också finnas en överlappning i vad parterna gör och vad försäkringsbolagen gör.

I år använder LO-förbunden inom privat sektor nästan 150 miljoner kronor i informationsmedel. Pengarna går framför allt till att utbilda försäkringsinformatörer. Hotell- och restaurangfackets del av summan är runt en miljon kronor. Per Persson, avtalssekreterare på HRF, ser Svenskt Näringslivs agerande som en krigsförklaring.
– Jag har svårt att se det som något annat. Vill man bara effektivisera saker hade man kunnat föra en konstruktiv dialog, säger han.

Renée Andersson, utredare på LO.

Renée Andersson är utredare inom försäkringsfrågor på LO. Hon tycker att uppsägningen är lite märklig.
– I våra övriga avtalsförhandlingar brukar det ju gå till så att man skickar en förhandlingsframställan. Sedan, om man inte lyckas komma överens, då kan man överväga att säga upp avtalet. Det är det normala förfarandet.
Hon tycker också att det är konstigt att Svenskt Näringsliv inte tagit upp frågan tidigare.
– Om man har något som man tycker är problematiskt brukar man ofta lyfta det med sin motpart i andra sammanhang.

Enligt Peter Jeppsson beror uppsägningen på att man bedömer att det är bättre att börja om från början med en grundlig genomgång. Han tillbakavisar att det skulle röra sig om någon form av krigsförklaring.
– Nej, verkligen inte. Vi har gemensamma intressen av att det här funkar på ett bra sätt. Att alla, både anställda och arbetsgivare, vet vad som gäller. Det är jätteviktigt.

Fakta: Avtalet om informationsmedel

Avtalet tecknades 1978 mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Det handlar om att tillsammans finansiera arbetet med information om de gemensamma
pensions- och försäkringsavtalen.

LO har inte ännu svarat på Svenskt Näringslivs förhandlingsframställan. Skulle parterna inte komma överens om ett nytt avtal faller informationsansvaret på försäkringsbolagen, säger Renée Andersson.
Det skulle innebära stora svårigheter eftersom Afa Försäkring, som sköter de flesta av de kollektivavtalade försäkringarna, inte vet vilka försäkringstagarna är. De får informationen först när en anmälan är gjord.
– Det är ju anledningen till den här överenskommelsen från början. Det är klart att man blir fundersam över hur Svenskt Näringsliv har tänkt sig att lösa det här gemensamma problemet, säger hon.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här