Nyheter kollektivavtal

Branschföretag gör tummen upp för kollektivavtal

Företagare i hotell- och restaurangbranschen är mer positiva till kollektivavtal än företag i andra branscher. Det visar en ny rapport som presenterades i dag.

Publicerad 13 februari 2018
Branschföretag gör tummen upp för kollektivavtal
Kollektivavtalet mellan HRF och Visita, det så kallade Gröna Riks. Foto: Anna-Karin Nilsson

Sju av tio företag i hotell- och restaurangbranschen har kollektivavtal. Det är högst andel av alla branscher, visar rapporten ”Hur fungerar kollektivavtalen?” som presenterades i dag. Bakom rapporten står Arbetsmarknadsekonomiska rådet, som bland annat gjort en stor enkätundersökning för att ta reda på hur företagen ser på kollektivavtalen.
– Företag som har kollektivavtal tycker att de ger företaget ett gott anseende och en bra relation till de anställda. De som inte har det tycker i större utsträckning att avtalen är krångliga och att det är dyrt, sade professor Lars Calmfors, när han presenterade rapporten.

Om rapporten

Rapporten ”Hur fungerar kollektivavtalen?” ges ut av Arbetsmarknadsekonomiska rådet, AER. Rådet består av experter som analyserar hur arbetsmarknaden fungerar, utifrån lönebildning, arbetsrätt och arbetsmarknadspolitik. AER är instiftat av Svenskt Näringsliv men arbetar oberoende.

Läs rapporten här: www.arbetsmarknadsekonomiskaradet.se/download/1605/

Rapporten visar också att synen på kollektivavtalen skiljer sig mycket mellan olika branscher. Mest negativa var företag i byggbranschen. Mest positiva var arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen, vilket förvånade rapportförfattarna.
– Man kunde ha förväntat sig att företagen i handeln och inom hotell- och restaurang skulle haft ungefär samma syn på kollektivavtalen, eftersom det finns många likheter mellan branscherna. Men det visade sig att det generellt var en betydligt mer positiv syn i hotell- och restaurangbranschen, sade Lars Calmfors.

Som en möjlig förklaring till det nämnde han att företagen inom handeln till exempel är missnöjda med ob-tilläggen, som de uppfattar som höga.

Forskarna har också undersökt hur vanligt det är med lokala fackklubbar. I hotell- och restaurangbranschen är det bara två procent av företagen som har lokala fackklubbar, vilket är den lägsta andelen av alla branscher.
– På företag där det finns en lokal fackklubb tycker man att det underlättar kommunikationen med de anställda och att det är lättare att förankra olika beslut, sade Lars Calmfors.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här