Nyheter Löner
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Branschens löner halkar efter

Hotell- och restaurangbranschens anställda har bland de lägsta lönerna i landet. Det gäller både för arbetare och tjänstemän. LO:s lönerapport visar att en byggarbetare nu tjänar lika mycket som en tjänsteman i branschen, och därmed också 7 000 kronor mer i månaden än en hotell- och restaurangarbetare.

Publicerad 26 september 2013

De tre senaste åren har lönerna ökat med ungefär 7 procent på den svenska arbetsmarknaden. Sett till procent har arbetarnas löner ökat något mer än tjänstemännens, 7,2 procent mot 7 procent. Men sett till kronor och ören har glappet mellan grupperna vuxit ytterligare. En genomsnittlig arbetare tjänade år 2012 23 5000 kronor, vilket är drygt 10 000 kronor mindre än en tjänstemans lön.   
– Att vi håller jämna steg med tjänstemännen är förhållandevis bra men att skillnaden fortfarande är mer än 10 000 kronor i månaden är ytterst otillfredsställande, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Det finns även stora skillnader mellan yrkesgrupperna. I hotell- och restaurangbranschen var medellönen 21 000 kronor förra året för arbetare. Det kan jämföras med byggarbetare som tjänade 28 000 kronor i snitt och arbetare inom verkstadsindustrin som tjänade 25 600 kronor. I lönebotten hamnar anställda inom den kommunala barnomsorgen där medellönen låg på 20 800 kronor förra året.

Och skillnaderna mellan yrkesgrupperna inom LO växer. Mellan 2010 och 2012 ökade medellönerna för de manligt dominerade branscherna, som bygg- och tillverkningsindustrierna, procentuellt mer än de kvinnligt dominerade, som hotell- och restaurang samt handeln. Detta trots LO-kollektivets satsningar på kvinnolöner under de senaste avtalsrörelserna.
– Det går inte att utläsa att samordningen har haft den effekt som vi har hoppats på. Vi måste ställa oss frågan om det finns en negativ löneglidning, att vi inte får ut det vi ska ha, säger Hotell- och restaurangfackets ordförande Ella Niia.  

Hon tycker att det är viktigt att föra löneskillnaderna mellan män och kvinnor högre upp på agendan. Att diskutera varför klassiskt manliga yrken, som maskinförare, värderas högre än till exempel vårdyrken som många kvinnor har.
– LO-kvinnor förlorar hela yrkeslivet vad det gäller lön. Och sedan slår det igenom när det är dags för pensionen. Frågan är hur länge de har tålamod att vänta på en ändring, säger Ella Niia.

Tjänstemännens löner följer samma trend. Förra året tjänade en genomsnittlig tjänsteman i hotell- och restaurangbranschen 28 700 kronor, och hade en löneutveckling med 0,7 procent sedan 2010. Det kan jämföras med en tjänsteman inom verkstadsindustrin som hade en löneutveckling på nästan 9 procent och en medellön på 40 400 kronor.

Siffrorna kommer från LO:s lönerapport år 2013. Den bygger på Statistiska centralbyråns lönestrukturstatistik för år 2012.

Fler siffror ur rapporten:

Medellön (månadslön, grundlön) för år 2012, arbetare

Byggindustrin: 28 000
Verkstadsindustrin: 25 600
Tillverkningsindustrin: 25 100
Transport: 24 400
Kommunalanställda: 21 400
Hotell- och restaurang: 21 000

Löneutveckling i procent de tre senaste åren:

Byggindustrin: 6,9
Verkstadsindustrin: 9,1
Tillverkningsindustrin: 8,8
Transport: 7,8
Kommunalanställda: 6,4
Hotell- och restaurang: 6,3

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter MÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 Kommentera
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här