Nyheter ARBETSMARKNAD

Branschen kvar i arbetslöshet

Arbetslösheten är rekordlåg – men inte bland hotell- och restauranganställda. Trots personalbrist har branschens a-kassa runt 18 procent arbetslösa.

Publicerad 14 december 2018
Branschen kvar i arbetslöshet
A-kassan HRAK har störst andel öppet arbetslösa, i arbetsmarknadsprogram och deltidsarbetslösa. Källa: IAF och Arbetsförmedlingen, september 2018

Det råder personalbrist inom hotell- och restaurangbranschen. Samtidigt har Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, störst andel arbetslösa medlemmar av alla ­a-kassor. Varje månad får ungefär 5 000 personer ersättning.

HRAK har fått indikationer på att många arbetsgivare i stället för att erbjuda fasta anställningar väljer att anställa personer som har subventionerade anställningar. När bidraget tar slut upphör också anställningen.

– Det står arbetsbrist på arbetsgivarintyget, men i själva verket avslutar arbetsgivaren anställningen för att kunna ta in en ny person med bidrag, säger Karin Pettersson, chef för HRAK.

De kan få höra: Fixa ett nytt bidrag, annars får du inte jobba kvar.

Medlemmar hos HRAK berättar att arbetsgivarna är öppna med sina önskemål.
– De kan få höra: Fixa ett nytt bidrag, annars får du inte jobba kvar.

Källa: IAF och Arbetsförmedlingen, september 2018

Andra vittnar om när de på anställningsintervjun uppmanas att gå till Arbetsförmedlingen och fråga om de kan få bidrag.
När andelen subventionerade anställningar ökar finns risk att arbetslösheten i branschen permanentas, menar Karin Pettersson.
– I stället för att anställa kan arbetsgivaren ta in ännu en person som de får bidrag för. Runt 18 procent av våra medlemmar är arbetslösa.

Enligt Karin Pettersson är många medlemmar uppgivna.
– De känner sig lite som slit- och slängmaterial. Många tycker att det är roligt att vara i branschen och då känns det så klart inte bra att inte få fortsätta på jobb som man har lagt ner mycket intresse och engagemang i.

Karin Pettersson har uppfattat det som att Arbetsförmedlingen lägger mest resurser på dem som står långt från arbetsmarknaden, i stället för på dem som har a-kassa och därmed någon form av yrkeserfarenhet från branschen.

Finnes: 1 000 kockar

Arbetslösa i några av de största yrkesgrupperna.

  • 4 352 restaurangbiträden
  • 1 182 städare
  • 1 014 kockar och kallskänkor
  • 261 hotellreceptionister
  • 159 kafébiträden

HRAK och Hotell- och restaurangfacket har haft möten med Arbetsförmedlingen för att diskutera olika problem som de ser i branschen.
– Det kan inte vara meningen att arbetsgivaren ska kunna nyttja subventionerade anställningar så som nu sker. Det är märkligt att vi har hög arbetslöshet samtidigt som Visita signalerar att arbetsgivarna har svårt att hitta personal. Det borde vara möjligt att få en matchning mellan arbetsgivare och arbetslösa med erfarenhet, säger Karin Pettersson.

Hotell- och restaurangfacket delar HRAK:s bild av problemen, säger Per Persson, avtalssekreterare för HRF.
– Det är jättebra att folk får lönestöd om det leder till jobb. Men många arbetsgivare fokuserar på att krama ut så mycket lönestöd som möjligt i stället för att ge människor en chans till ett riktigt jobb. Nästan gratis arbetskraft smakar gott.


Nyheter Omorganisation

Scandic och Choice vill omorganisera

I spåren av corona vill landets största hotellkedjor öka flexibiliteten. Både Scandic och Choice har skissat på team med flytande arbetsuppgifter. HRF är kritiskt.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Scandic och Choice vill omorganisera
Team av medarbetare som kan utföra olika arbetsuppgifter. Så vill Scandic och Nordic Choice organisera. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Inom Scandic talar man om service host, och på Nordic Choice-kedjan kallas det service crew. Syftet är att samla olika yrkesgrupper i team där de anställda kan utföra olika arbetsuppgifter.

– Den möjligheten har arbetsgivaren haft sedan 1929. Det behöver man inte en omorganisation för, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Han har förhandlat omorganisationen med båda hotellkedjorna, och är mycket kritisk.

– Arbetsgivarna vill att så få som möjligt ska göra så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Vi har kämpat med validering och vi tävlar i olika yrkesgrupper, det här gör att yrkesstoltheten försvinner.

På Scandic pågår fortfarande förhandlingar. Företaget kan inte gå in på detaljer under pågående mbl-förhandling, eftersom resultat av förhandlingen först ska kommuniceras med berörd personal innan det kommuniceras brett, skriver man i ett mejl. HR-direktör Åsa Dammert kommenterar vidare:

”Vi ser ett behov av att arbeta med en modernare och plattare organisation som följer gästbehov och gästflöde på ett enklare och tydligare sätt. Eftersom gästerna är färre och antal bokade rum varierar mycket från en dag till en annan behöver vi säkerställa att vi har en modern organisation som möter detta på bästa sätt.”

En risk som Emil Bäckström ser rör återanställning. Den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har rätt till återanställning om det dyker upp en tjänst man är kvalificerad för. Med team där arbetsuppgifterna är flytande är det inte omöjligt att återanställda som tidigare legat i lönegrupp 1 – kvalificerat yrkesarbete – återanställs till lönegrupp 2.

– Har man sedan en kock i sin service eller host crew är det klart att den personen kommer att få laga mat, utan att få betalt för det. Vi tror att det här leder till ett utnyttjande av folk, säger Emil Bäckström.

Enligt Tina Tropp Jerresand, head of people and culture på Nordic Choice-kedjan, är det en faktor som har lyfts fram i riskbedömningen.

– Lönegrupperna är oerhört viktiga. För oss är det jätteviktigt att ingen utför kvalificerat yrkesarbete som inte ska göra det. Vi ser det här som att vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas.

HRF befarar att kraven på kvalifikationer ökar för personer som ska arbeta i de planerade allroundtjänsterna. Redan nu har förbundet sett exempel på att personer som brister i svenska har valts bort när det är dags för återanställning.

– Om man för fem eller tio år sedan anställde en person som kan dålig svenska kan man inte nu säga att den personen inte har rätt kvalifikationer för jobbet. Vi har varit tydliga med hur vi ser på det här, säger Emil Bäckström.

Förhandlingarna med Nordic Choice är avslutade i oenighet. Med Scandic pågår de fortfarande.

Nyheter A-KASSA

Höjda a-kassan får vara kvar

Den höjda a-kassan blir kvar två år till. Det föreslår regeringen och samarbetspartierna. Men karensen för att få ersättning kommer tillbaka efter nyår.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Höjda a-kassan får vara kvar
Hela 98 procent av HRAK:s medlemmar använder e-tjänsten Mina sidor. Foto: Sofia Andersson

I april ändrades reglerna för a-kassan tillfälligt, för att underlätta för dem som blev arbetslösa till följd av coronapandemin. Nivåerna höjdes och det blev lättare att få rätt till ersättning.

Nu vill regeringen och samarbetspartierna att höjningen ska finnas kvar två år till. Från början gällde de nya reglerna bara året ut. Även ändringen av hur mycket man ska ha arbetat för att få rätt till a-kassa behålls.

Däremot återinförs karensdagarna i a-kassan och det blir samma villkor för att ha rätt till ersättning som det var före pandemin.

Mer om förslaget

  • Grundersättningen behålls på 510 kronor om dagen, i stället för tidigare 365 kronor.
  • Inkomsttaket är kvar på 1 200 kronor per dag i stället för 910 kronor.
  • De sex karensdagar som tagits bort i år kommer tillbaka nästa år.
  • Det blir åter nödvändigt att ha varit med i a-kassan 12 månader för att ha rätt till ersättning. Sedan i april har varje månad som medlem räknats som fyra månader.

Karin Pettersson, föreståndare för Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, välkomnar förslaget.
– Visst hade det varit bra om även karensreglerna hade fått vara kvar, men måste man prioritera är nivåerna det viktigaste. Våra medlemmar behöver ha ro att söka nytt arbete eller ny karriärväg i stället för att oroa sig för ekonomin, säger Karin Pettersson.

En del a-kassor har höjt avgiften på grund av att deras utgifter har ökat när fler får ersättning. HRAK har hittills inte behövt göra det och har inte heller några omedelbara planer på att göra det, enligt Karin Pettersson.
– Vi måste se hur arbetsmarknaden utvecklar sig i vår bransch för att kunna avgöra om vi behöver höja längre fram. Vi har noterat att budgetförslaget inte innehåller något ytterligare stöd till a-kassorna för att klara volymökningen. Med många ersättningstagare ökar också våra utgifter.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här