Nyheter ARBETSMARKNAD

Branschen kvar i arbetslöshet

Arbetslösheten är rekordlåg – men inte bland hotell- och restauranganställda. Trots personalbrist har branschens a-kassa runt 18 procent arbetslösa.

Publicerad 14 december 2018
Branschen kvar i arbetslöshet
A-kassan HRAK har störst andel öppet arbetslösa, i arbetsmarknadsprogram och deltidsarbetslösa. Källa: IAF och Arbetsförmedlingen, september 2018

Det råder personalbrist inom hotell- och restaurangbranschen. Samtidigt har Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, störst andel arbetslösa medlemmar av alla ­a-kassor. Varje månad får ungefär 5 000 personer ersättning.

HRAK har fått indikationer på att många arbetsgivare i stället för att erbjuda fasta anställningar väljer att anställa personer som har subventionerade anställningar. När bidraget tar slut upphör också anställningen.

– Det står arbetsbrist på arbetsgivarintyget, men i själva verket avslutar arbetsgivaren anställningen för att kunna ta in en ny person med bidrag, säger Karin Pettersson, chef för HRAK.

De kan få höra: Fixa ett nytt bidrag, annars får du inte jobba kvar.

Medlemmar hos HRAK berättar att arbetsgivarna är öppna med sina önskemål.
– De kan få höra: Fixa ett nytt bidrag, annars får du inte jobba kvar.

Källa: IAF och Arbetsförmedlingen, september 2018

Andra vittnar om när de på anställningsintervjun uppmanas att gå till Arbetsförmedlingen och fråga om de kan få bidrag.
När andelen subventionerade anställningar ökar finns risk att arbetslösheten i branschen permanentas, menar Karin Pettersson.
– I stället för att anställa kan arbetsgivaren ta in ännu en person som de får bidrag för. Runt 18 procent av våra medlemmar är arbetslösa.

Enligt Karin Pettersson är många medlemmar uppgivna.
– De känner sig lite som slit- och slängmaterial. Många tycker att det är roligt att vara i branschen och då känns det så klart inte bra att inte få fortsätta på jobb som man har lagt ner mycket intresse och engagemang i.

Karin Pettersson har uppfattat det som att Arbetsförmedlingen lägger mest resurser på dem som står långt från arbetsmarknaden, i stället för på dem som har a-kassa och därmed någon form av yrkeserfarenhet från branschen.

Finnes: 1 000 kockar

Arbetslösa i några av de största yrkesgrupperna.

  • 4 352 restaurangbiträden
  • 1 182 städare
  • 1 014 kockar och kallskänkor
  • 261 hotellreceptionister
  • 159 kafébiträden

HRAK och Hotell- och restaurangfacket har haft möten med Arbetsförmedlingen för att diskutera olika problem som de ser i branschen.
– Det kan inte vara meningen att arbetsgivaren ska kunna nyttja subventionerade anställningar så som nu sker. Det är märkligt att vi har hög arbetslöshet samtidigt som Visita signalerar att arbetsgivarna har svårt att hitta personal. Det borde vara möjligt att få en matchning mellan arbetsgivare och arbetslösa med erfarenhet, säger Karin Pettersson.

Hotell- och restaurangfacket delar HRAK:s bild av problemen, säger Per Persson, avtalssekreterare för HRF.
– Det är jättebra att folk får lönestöd om det leder till jobb. Men många arbetsgivare fokuserar på att krama ut så mycket lönestöd som möjligt i stället för att ge människor en chans till ett riktigt jobb. Nästan gratis arbetskraft smakar gott.


Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här