Dina rättigheter | Nyheter konflikt
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Blockerat läge för Berns

Brott mot LAS, kränkt föreningsrätt och omänskliga arbetsvillkor säger ena sidan. Utpressning, maffiametoder och hot säger den andra. Det är sedan lång tid tillbaka låst läge mellan Berns och facket SAC Syndikalisterna. Vi reder ut hur det blev så här.

Publicerad 16 november 2010
Blockerat läge för Berns
Ruben Tastas Duque företräder SAC Syndikalisterna, fackföreningen bakom blockaden utanför Berns. Foto: Elis Hoffman
inlinebild
”Det känns som ren utpressning” säger Yvonne Sörensen Björud, vd på Berns. Foto: Berns

Det är lördag kväll i ett höstruskigt Stockholm. ­Stadens nattsuddare har knappt börjat förfesta än, men utanför nöjesetablissemanget Berns i Berzelii park börjar det hända saker. Poliser stegar omkring och sätter upp blåvita avspärrningsband utanför entrén, medan nyfikna stannar upp och tittar.
– De brukar dyka upp vid tiotiden, så det är väl dags snart, säger en av poliserna.
Det är syndikalisterna han menar. Nästan varje fredag- och lördagskväll i snart nio månader har de samlats här för att protestera och informera om konflikten mellan SAC Syndikalisterna och Berns. Ibland fridfullt, ibland stökigare.
Vid ingången står Berns vd, Yvonne Sörensen Björud, och spejar.
– I går var det faktiskt inga här, men det stod på deras hemsida att de skulle komma i kväll. Så vi får se hur många det blir, säger hon.
I början av blockaden stod Yvonne ofta här själv på helgerna och pratade med blockadvakterna. Många kvällar har hon träffat Ruben Tastas Duque, som representerar motparten SAC Syndikalisterna. Eller mer ­korrekt: Stockholms restaurang- och ­hotellarbetarsyndikat.
– Men det går bra att säga bara syndikalisterna också, säger Ruben.   
För honom är blockaden mot Berns en nödvändighet.
– Vi måste göra det här för att visa att det inte är okej för företag att frångå sitt ansvar genom att använda bemanningsföretag.

Bakgrunden till
konflikten är komplicerad och mångbottnad. Huvudpersonerna är sju städare som varit anställda av olika bemanningsföretag för att städa, diska och möblera på Berns. Många av dem berättar om omänskliga arbetsvillkor.
– Vi jobbade många timmar varje, varje dag. Många jobbade så mycket att de inte hann åka hem och sova. Då sov de på kartonger, i städskrubbar och under bord.
Det säger Juan, som egentligen heter något annat. I nästan fyra år städade han på Berns på uppdrag av olika bemannings­företag. Själv bytte han arbetsgivare två gånger, efter att Berns fått en ny under­leverantör. En del av de andra städarna hann arbeta för tre eller fyra arbets­givare.
– Vi fick ibland ingen ob-ersättning och vi fick aldrig något schema.
Trots att han aldrig varit anställd direkt av Berns, tror Juan att många på företaget visste vad som pågick.
– Vi var ju där hela tiden, så det är klart att vi träffade folk och pratade med dem. Jag tror att många visste att vi jobbade jämt, men ingen gjorde något.

I september 2009 fick deras arbets­givare arbetsbrist och de sju städarna sades upp, tillsammans med tre andra på Berns. Senare anställdes två av de uppsagda direkt hos Berns, dock ingen av SAC:s medlemmar. Just på grund av att de var syndi­kalister, menar SAC. Inte alls, menar Berns, och hänvisar till att personerna som anställdes hade längst anställningstid.
Efter det har anklagelserna haglat. Syndikalisterna anser att Berns har gjort sig skyldig till brott mot turordningsreglerna, föreningsrättskränkning och att utnyttja arbetare genom underleverantörer. Berns å andra sidan anklagar Syndikalisterna för utpressning, smutskastning och för att olagligt hindra gäster från att komma in på Berns.

Förutom en del löne­specifikationer med orimligt många arbetade timmar, är det i dag svårt att finna bevis för det Juan och de andra berättar. Yvonne Sörensen Björud säger att hon försökt utreda om företagets underleverantörer gjort något fel. Ett par saker har upptäckts, men hon har inte funnit belägg för allt det som syndikalisterna påstår, säger hon.
– Vi har gått igenom så mycket man kan så här i efterhand. Vi hittade en felaktig anställning, men den hade också rättats till. Vi vet att det har funnits så kallade papperslösa anställda, som dock hade tillstånd att arbeta under asylsökningstiden. Men vi har inte funnit några belägg för att det ska ha förekommit svarta löner. Möjligtvis när det gäller extra- och övertidsarbete.

I februari
träffades parterna för förhandling. Berns erbjöd sig då att anställa en av de sju uppsagda städarna. Syndikalisterna ville dock att alla sju skulle få jobb, på minst halvtid.
– Det hade vi inte underlag för. Då hade vi fått säga upp annan personal, säger Yvonne.
Vid förhandlingarna framförde SAC ytterligare ett alternativ: att Berns skulle kompensera de uppsagda ekonomiskt med vardera 60 000 kronor samt betala 500 000 kronor till Stockholms restaurang- och hotellarbetarsyndikat.
– Det känns som ren utpressning, säger Yvonne.  

Ruben Tastas Duque säger dock att förslaget var resultat av en fråga.
– De ville ha en siffra på hur mycket pengar vi ville ha. Och när de får det så skriker de »maffia, de vill ha pengar för att låta oss vara ifred!«
Ruben säger att det främsta kravet är att de uppsagda syndikalisterna ska få ­tillbaka sina jobb. De som är kvar i landet och inte har fått nya jobb, vill säga.
– Men Berns har också möjlighet att köpa ut ­personer som man egentligen borde ha anställt.
För Ruben är konflikten dock större än enbart de uppsagda städarnas öde. Det handlar också om vilket ansvar företag som anlitar under­leverantörer har.
– Vi anser att de som köper tjänsterna inte kan kringgå lagar och avtal, bara för att de använder ett bemanningsföretag. De borde kontrollera eventuella miss­förhållanden, annars är de också skyldiga.

Yvonne Sörensen Björud menar att Berns ställer hårda krav på sina under­leverantörer.
– De ska ha kollektivavtal och göra rätt för sig när det gäller skatter och löner. Vi är ett schyst företag med kollektiv­avtal och har goda fackliga relationer.

Åtminstone var de goda förut. I dag är Yvonne besviken på Hotell- och restaurang­facket.
– Ja, det är jag faktiskt. Jag tycker att det är bra att folk är med i facket. När det här började bjöd jag in HRF för att informera på personalmötena.
Hon förstår inte varför HRF inte går ut och protesterar mot Syndikalisterna.
– De vill ju inte ens ha den svenska ­modellen med kollektivavtal. Den borde HRF vilja försvara.
Även Ruben Tastas Duque är ­besviken på hur Hotell- och restaurang­­facket har hanterat konflikten. Han tycker att HRF har ställt sig på arbetsgivarens sida, delvis genom att låta sig bjudas in till Berns under pågående konflikt. Han reagerar också på att en HRF-­ombudsman uttalat sig negativt om Syndikalisternas agerande i en ­tidning.
– De uttalar sig utan att veta bakgrunden. Jag tycker att HRF borde ha god insikt i hur sådana här bemannings­företag fungerar. Jag tycker att det är ganska skamligt.

Per Persson är
kassör på Hotell- och restaurangfackets Stockholmsavdelning. Han tycker att kritiken är konstig.
– Det här är två parter som strider i en sakfråga om personer som blivit uppsagda av ett städbolag. Den konflikten har inte med oss att göra, det är mellan dem.
Påståendet om att HRF skulle ta parti för Berns tycker Per är rent felaktigt.
– Att vi aktivt skulle ställa oss på Berns sida i sakfrågan är inte tänkbart. Man har rätt att diskutera vilka metoder som används i konflikten, men jag är beredd att försvara Syndikalisternas rätt att agera som en fri fackförening. För om de inte får göra det, så kommer vi inte heller att kunna göra det.
Per Persson tycker att både Berns och SAC är fel ute när de kritiserar förbundet.
– Det är väl för att de inte själva kan hantera sin konflikt.  I slutändan får de väl stämma varandra, kanske i Arbetsdomstolen. Själva kommer de nog aldrig överens.

Yvonne Sörensen Björud
tror också att det kan dröja innan konflikten är över. Just nu pågår inga förhandlingar alls.
– Vi har ju alltid alternativet att betala, men vi är inte skyldiga något. Vi har sagt till syndikalisterna att de gärna får gå till Arbets­domstolen med sina krav, men det vill de inte, säger Yvonne.
I stället hoppas hon på andra lösningar. Som att någon av polisanmälningarna Berns har gjort ska leda någonvart, eller att Syndikalisterna helt enkelt ska tröttna.
Det ser dock inte Ruben som en trolig utgång. Han tror att förhandling är den enda vägen, och eftersom någon sådan inte är planerad så kan det tid.
– Så vi ser ingen lösning i sikte. Men vi fortsätter så länge det behövs. Som det ser ut just nu blir det nog nästa år också.
Poliserna utanför Berns är inne på samma spår.
– Båda parter verkar vara väldigt ut­hålliga, så det kan säkert dröja. Men man kan ju hoppas att det blir en lösning snart. Det här kostar massor av skattemedel.

Fotnot: Det finns i dag ingen konflikt mellan SAC Syndikalisterna och städbolaget NCA, som fortfarande städar på Berns salonger.Därför vill ingen från företaget kommentera blockaden.

Detta har hänt

2007

Sommaren. Berns går dåligt. Avtal med underleverantörer sägs upp, bland dem Fastighets­vårdarna som städar, diskar och möblerar Berns.
Oktober: SAC inleder en blockad mot Berns för att medlemmar som arbetar för Fastighets­vårdarna ska få ut innestående lön och bättre anställningsvillkor. Blockaden avslutas efter att SAC fått igenom sina krav.

2008

Mars: Städföretaget NCA tar över efter Fastighetsvårdarna. En del av personalen följer med.

2009

Januari: Berns säljer China­teatern till Oscarsteatern, som väljer ett annat städbolag. NCA säger upp personal, däribland tre syndikalister enligt SAC.
Februari: SAC inleder blockad mot Berns för att de tre syndikalisterna ska få tillbaka sina jobb eller kompenseras ekonomiskt.
Maj: NCA tar över städkontraktet på Berns hotell och återanställer de tre syndikalisterna.  
September: NCA säger upp 25 anställda på grund av arbetsbrist, varav tio på Berns. Av dem är eller blir sju syndikalister. Samtidigt meddelas att NCA inte ska sköta städningen efter årsskiftet.
Oktober: SAC lämnar offert på att de tidigare anställda ska kunna ta över städningen på hotellet i ett kooperativ, El Registro Städ­service.

2010

Januari: El Registro lämnar åter­igen offert. Berns säger nej till offerterna och meddelar att man tänker anställa egna städare.
Februari: Berns och SAC förhandlar. Syndikalisterna kräver att de sju syndikalister som sagts upp från NCA ska anställas direkt av Berns på minst halvtid, eller kompenseras ekonomiskt. Berns går inte med på kravet.
Februari: SAC inleder sin fackliga blockad mot Berns.
10 april: Stökig kväll utanför Berns. Minst fem personer grips.
1 maj
: Berns stänger på grund av risk för bråk.
Juli: Polisen bedömer området närmast Berns som »PL24«, område med överhängande risk för ordningsstörningar.
Juli: Syndikalisterna stoppar tillfälligt blockaden för att öppna för förhandling.  
18 augusti: Syndikalistiska fackföreningar i Storbritannien håller en sympatiaktion mot Berns ägare i London.
17 oktober: SHR Stockholm anordnar en fest på Berns till stöd för företaget. Tanken var att inkomsterna skulle gå till välgörenhet. Varken Amnesty eller Läkare utan gränser ville dock ha pengarna. I stället blev det Stadsmissionen som tog emot dem.

Syndikalisterna

  • Fackföreningen Sveriges arbetares centralorganisation, SAC Syndikalisterna, bildades år 1910.
  • Föreningen skiljer sig en del från förbunden inom LO, TCO och Saco. Till exempel bygger SAC på självständiga lokala enheter: Lokala samorganisationer, branschsyndikat samt arbetsplatssektioner.
  • Fackföreningen tecknar i stort sett aldrig kollektivavtal med arbetsgivare. Därmed är de sällan bundna av fredsplikten.  
  • Syndikalisterna organiserar anställda i alla yrken, eftersom man anser att alla arbetare i grunden har gemensamma intressen. Som mest har SAC haft 37 000 medlemmar, år 1924. I dag är de mellan 7 000 och 8 000 stycken.  

Källa: SAC

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Malin Ackholt ska styra Effat

HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt valdes i dag till ordförande för den internationella fackorganisationen Effat. Hon ska leda arbetet de kommande fem åren.

Publicerad 6 november 2019 Kommentera
Malin Ackholt ska styra Effat
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

I dag startade den europeiska facksammanslutningen Effats femte kongress i Zagreb i Kroatien. Under första dagen utsågs ledningen för organisationen de kommande fem åren. Till ordförande valdes Hotell- och restaurangfackets ordförande Malin Ackholt.
– Det känns jättebra, säger hon.

Posten är dock inte ny för henne. Hon har lett organisationen sedan november 2016, då dåvarande ordförande Therese Guovelin avgick för att bli vice ordförande i LO.

Effat samlar 120 fackförbund i 35 länder och representerar över 1,2 miljoner medlemmar. Att hjälpa till att stärka medlemsförbunden är en av de viktigaste uppgifterna som Malin Ackholt ser under de kommande fem åren.
– Vi behöver en bred och stor medlemskår, både i Effat och i de nationella organisationerna. För att komma dit måste vi arbeta med rekrytering och organisering, säger hon.

Andra utmaningar för Effat de kommande åren handlar om stora sociala skillnader mellan människor inom Europa, säger Malin Ackholt.
– Det är ett stort problem som Effat måste adressera.

Till vice ordförande valdes Pia Stalpaert från Belgien och Pietro Ruffolo från Italien. Till generalsekreterare utsågs Kristjan Bragason från Island.

Effat står för European Federation of Food, Agriculture and Tourism Trade Unions. Kongressen pågår 6-7 november.

Nyheter ARBETSMILJÖ

Farliga ämnen hanteras fel

Över åtta av tio arbetsplatser inom hotell- och restaurangbranschen har brister när det gäller att hantera kemikalier. Det visar Arbetsmiljöverkets stora inspektion av kemiska risker på jobbet.

Publicerad 6 november 2019 Kommentera
Farliga ämnen hanteras fel
Het frityrolja innebär en kemisk risk. Foto: Istockphoto

Under två år har Arbetsmiljöverket inspekterat kemiska risker på 3 600 arbetsplatser. Arbetsgivare är skyldiga att ha kontroll på de kemiska riskerna, göra riskbedömning och informera sina anställda om hur de ska hantera kemikalier på ett säkert sätt. Men åtta av tio arbetsplatser har haft brister som lett till att de fått inspektionsmeddelanden.

Av de 488 hotell- och restaurangarbetsplatser som inspekterades fick 412 ett sådant påpekande.
– Oftast handlade det om krav på förteckningar och riskbedömningar. Vår tolkning är att arbetsgivarna ofta brister i kunskap. De måste bli bättre på att hantera kemiska risker på jobbet, säger Elin Löfström-Engdahl, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Elin Löfström-Engdahl. Foto: Arbetsmiljöverket.

Rengöringsmedel innehåller ofta farliga kemiska produkter. Det gäller såväl de som används inom städ som vid rengöring av bassänger.
– När man städar jobbar man mycket med våta händer och redan det innebär risk för hudallergier och eksem.

Frityrolja är inte farlig när den är kall, men upphettad räknas den som en kemisk risk eftersom den kan ge brännskador.
– Man ska tömma ut olja när den är kall, men ibland är det inte möjligt, till exempel när man har öppet dygnet runt. Då måste man ha rätt skyddsutrustning och tekniska lösningar för att göra detta.

En annan risk som man kanske inte tänker på är koldioxid till kolsyrade drycker.
– Koldioxid är en tung gas. Om den läcker ut tränger den undan syre, så det är viktigt att man förvarar stora flaskor på ett bra sätt. De ska inte ställas undan i slutna utrymmen med dålig ventilation.

Många arbetsgivare har koll på de kemikalier som har varningssymboler, men missar risker som uppstår i verksamheten, säger Elin Löfström-Engdahl.
– Ett exempel på det är mjöldamm, som kan vara hälsofarligt och orsaka exempelvis astma.

Mer om inspektionerna

Inspektionerna är en del av en gemensam EU-insats. Av de inspekterade hotell- och restaurangarbetsplatserna fick 84 procent inspektionsmeddelanden om brister. Inom fastighetsservice samt skötsel och underhåll av grönytor fick 78 procent påpekanden om brister. Flest påpekanden fick drift av sportanläggningar, 87 procent.

Det är heller inte sagt att ens de märkta produkterna hanteras som de ska. Till exempel händer det att informationen inte ges på rätt sätt.
– Arbetsgivaren måste både informera och kontrollera att de som ska använda produkterna har förstått, genom att be dem återberätta exempelvis hur de ska göra när de städar ett rum, eller genom att göra stickprov.

Branschen är extra utsatt på grund av de många unga och säsongsanställda arbetstagarna, som riskerar att inte nås av information, menar Elin Löfström-Engdahl.

Nyheter FORSKNING

Hallå där, Henrik Scander

I framtiden kommer sommelierer kanske att arbeta på sjukhus, skolor och inom äldreomsorgen. Det spår Henrik Scander, tidigare sommelier, som har skrivit en avhandling tillägnad yrkesgruppen.

Publicerad 6 november 2019 Kommentera
Hallå där, Henrik Scander
Henrik Scander, f d sommelier och forskare. Foto: Örebro universitet.

Hur tror du att yrket kommer att utvecklas?
– En gammal bild är att det är någon typ av vinkypare på finkrog, en halvsnobbig vinexpert. I dag handlar yrket om mycket mer. Jag ser en uppdaterad version, en sommelier 2.0. Dryck är en stor orsak till kostrelaterade problem, vi dricker många tomma kalorier. Sommelierer skulle kunna hjälpa människor att hitta hälsosamma kombinationer, som fortfarande är goda. De skulle kunna anställas inom sjukvården, skolor eller äldreomsorgen.

Vilken roll kommer det alkoholfria att ha?
– Det kommer mer och mer, men problemet är när det bara ses som ett alternativ. Vad som räknas som det goda styrs av normer. Man uppfattar att det finns en bästa kombination, det här rödvinet med den här köttbiten, sedan plockar man fram ett alternativ, ett andrahandsval. Den synen behöver förändras. Jag ser en potential för att till exempel ha spa-sommelierer, som jobbar på ett härligt spa med att kombinera mat och dryck utifrån ett hälsoperspektiv.

Mer om avhandlingen

I avhandlingen undersöker Henrik Scander även hur vi äter och dricker i dag utifrån Livsmedelsverkets kostdata Riksmaten. Det visade sig att många håller sig till traditionella kombinationer som rött vin till rött kött, vitt vin till fisk och läsk till pizza.

Henrik Scanders avhandling: Food and beverage combinations: Sommeliers’ perspectives and consumer patterns in Sweden, Örebro universitet.

I din avhandling intervjuar du 21 sommelierer om hur de kombinerar mat och dryck. Vad frågar du?
– Jag har frågat om hur de lärt sig kombinera, hur de arbetar med det och vad de tycker är goda kombinationer. Analysen visar att det finns en gemensam föreställning om bra kombinationer, som är överenskomna utifrån regler om grundsmaker, texturer och aromer. Sedan kan man situationsanpassa till olika människor och miljöer, genom att våga böja reglerna. Ta champagne som traditionellt serveras i en flûte. Har man en fyllig och mogen champagne kan den serveras i pinot noir-kupor, speciellt om det är en champagne av pinot noir. Då blir det en oväntad upplevelse som visar kompetensen hos sommelieren. Sommelieren 2.0 går från de gängse normerna och sociala konventionerna om vad som borde vara gott.

 

Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här