Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Bara toppen på ett isberg”

Avslöjandena om hur två arbetsledare inom McDonalds sålt arbetstillfällen är bara toppen på ett isberg, enligt Thord Pettersson på LO. Men något brott är det inte frågan om -- åtminstone inte mot reglerna för arbetskraftsinvandring.

Publicerad 3 december 2012

McDonalds polisanmälde de två männen i början av november. De två männen har stängts av från arbetet. Hotellrevyn erfar att de har arbetat på minst fyra olika restauranger i Stockholmsområdet, som platschef och arbetsledare.
Facket har sedan länge varit kritiskt till reglerna om arbetskraftsinvandring. HRF har tidigare bland annat granskat arbetsvillkor på restauranger som tagit hit arbetskraft från länder utanför EU. I en rapport, som kom sommaren 2011, kunde Stockholmsavdelningen visa att det förekom stora brister som för låga löner, obefintliga anställningsbevis och långa arbetsdagar.

I det nu aktuella fallet på McDonalds handlar det inte om sämre löner och arbetsmiljö utan att de anställda har betalat för att få jobbet. Samt att ha bott i fastigheter som hör till de två cheferna, och betalat höga hyror.
Enligt LO:s utredare Thord Pettersson är detta inte alls ovanligt. 
– I cirka hälften av alla arbetstillstånd inom LO-området förekommer någon form av betalning. Människor betalar för att få ett erbjudande från en arbetsgivare, säger han.
Han uppskattar att sedan de nya reglerna infördes 2008, handlar det om mellan 5 000 och 10 000 arbetstillstånd som sålts inom LO:s områden. Priset för ett jobb är mellan 40 000 och 250 000 kronor, enligt Pettersson.
Eller så betalar man ”i arbetstid” – alltså jobbar billigt eller gratis för att få komma till Sverige. Reglerna för arbetskraftsinvandring har blivit ett parallellt system för att söka asyl, enligt honom.
– Det finns exempelvis ett samband i att antalet ärenden från ett visst land i det här systemet, också följer antalet asylärenden.

De två arbetsledarna har alltså polisanmälts. Brottsrubriceringen är ocker.  Men det finns inom reglerna för arbetskraftsinvandring inget som de kan straffas för.
– Jag vet inte varför det är just ockerbegreppet som använts. Men gentemot Migrationsverket har de nog inte begått något fel. Däremot kan det ju handla om brott mot andra regler, exempelvis om de inte betalat skatt för sina ”sidoinkomster”, säger Thord Pettersson.

Alejandro Firpo, jurist på Migrationsverket, bekräftar den bilden.
– När dessa fall dök upp i media granskade vi vår egen hantering. De kontroller som ska göras har gjorts. Så det här är alltså inte något brott mot reglerna för arbetstillstånd.
Med detta menar Firpo att alla papper och ansökningar till Migrationsverket har varit i sin ordning. Verket ställer bland annat krav kring företagets ekonomiska situation och att rätt löner ska betalas ut – och det har inte funnits några skäl att misstänka McDonalds för något annat.
– Vi har som myndighet inte haft anledning att anta att McDonalds är en dålig arbetsgivare.
Firpo betonar att Migrationsverket har skärpt kontrollen i vissa branscher, däribland restaurangbranschen. Och under 2012 har antalet ansökningar minskat.

Grovt räknat finns det två sätt att bryta mot reglerna för arbetskraftsinvandring: antingen att lönen och villkoren är sämre än dem som arbetsgivaren har intygat, eller att det inte alls gick ut på att jobba. Migrationsverket kan då återkalla tillståndet.
– Men det finns ingen sanktion mot arbetsgivare som betalar lägre lön än vad som är utlovat.
En återkallelse betyder att grunden för att ha arbetstillstånd är borta, och då får den enskilde tre månader på sig innan tillståndet dras in. Thord Pettersson på LO anser att reglerna måste ändras. 
– Arbetsgivaren straffas inte. Det enda som händer är att arbetstagaren riskerar bli hemskickad. 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter Permittering

Många företag vill permittera mer

Nyligen meddelade regeringen att möjligheten att korttidspermittera förlängs till den 30 juni. Hotell- och restaurangfacket, som hittills tecknat mer än 3 000 avtal om korttidspermittering, märker av företagarnas intresse.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
Många företag vill permittera mer
Den senaste veckan har HRF fått in hundratals listor från företag som vill permittera personal. Foto: Colourbox

När perioden att ansöka om korttidspermittering förlängdes ändrades också reglerna. Från och med den 29 mars kan företagare inte ansöka om ersättning i efterhand. Det här har lett till att många arbetsgivare nu kontaktar HRF.
Dessutom meddelade Folkhälsomyndigheten på torsdagen att restriktionerna för restaurangbranschen förlängs till den 2 maj, vilket sannolikt inte dämpar intresset för att permittera personal.

– Vi har fått in hundratals permitteringslistor den senaste veckan, säger Per Persson, avtalssekreterare.

Permittering

Permitteringsgraden och löneavdraget finns i fyra nivåer:

  • 20 % permittering = 4 % lägre lön
  • 40 % permittering = 6 % lägre lön
  • 60 % permittering = 7,5 % lägre lön
  • 80 % permittering = 12 % lägre lön.

Arbetsgivare har möjlighet att justera permitteringsgraden för de anställda.
Men det är viktigt, säger Per Persson, att den som är permitterad kontrollerar att löneavdraget är rätt, så att man inte går miste om lön.

– Om man upptäcker felaktigheter ska man först prata med sin arbetsgivare. Om det inte hjälper ska man kontakta sin lokala HRF-avdelning, så får man hjälp.

Hej Gäst SVEN MELANDER

”Jag har mina stamställen”

Sven Melander gillar rejäla biffar på tallriken och långa skohorn på hotellrummet.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
”Jag har mina stamställen”
Sven Melander – journalist, skådespelare, youtuber och författare till kokboken Upp i vikt kvickt. Foto: Karin Törnblom/TT

Hur väljer du restaurang?
– Jag har mina stamställen. Jag är traditionell, äter gärna en ordentlig biff eller någon god fisk. Men ibland bjuder mina barn pappa på middag och då blir det lite annat.

Vad får dig att återvända till ett ställe?
– Bra personal. Det är jävla roligt om folk känner igen en. Numera blir jag igenkänd, men jag gick ju på krogen innan jag var någon slags offentlig person också. 

Något speciellt som du vill ska finnas på ditt hotellrum?
– Nja, det brukar ju finnas säng, någonstans att stuva in grejerna, ett litet skrivbord och tv. Men det jag uppskattar är långa skohorn. Det behöver man när man blir äldre.

Nyheter FORSKNING

Så hanterar köksanställda ohövlighet

Det kan vara effektivt att säga ifrån ­– på rätt sätt. Ohövlighet riskerar nämligen att sprida sig på arbetsplatsen, visar en forskningsstudie där restauranganställda intervjuats.

Publicerad 8 april 2021 Kommentera
Så hanterar köksanställda ohövlighet
Forskare har undersökt hur köks- och restauranganställda hanterar ohövlighet på jobbet. Foto: Istockphoto

Vad gör du om någon är ohövlig mot dig eller någon annan på jobbet? Det ville Kristoffer Holm, forskare vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet, ta reda på.

Från en tidigare studie visste han att hård jargong var vanlig inom restaurang och kök. Med hjälp av Hotell- och restaurangfacket och Kommunal fick hans forskargrupp tag på 12 personer, som djupintervjuades i smågrupper.
– Många exempel kom upp, från rena utskällningar och skämt som passerat gränsen till mer subtila fenomen som nedsättande kommentarer eller att folk inte hälsade.

Kristoffer Holm. Foto: Lunds universitet

Kockar upplevde att de fått sitt arbete ifrågasatt utan att det varit befogat. Chefer hade favoriserat och låtit vissa ta rast oftare än andra.

Ohövlighet hanterades på väldigt olika sätt, säger Kristoffer Holm.
– En vanlig respons var att konfrontera personen direkt. Antingen lite snyggt genom att ta personen åt sidan, eller genom att ryta ifrån och svara i samma ton. Andra försökte skämta bort det.

De som såg på kunde erbjuda stöd till den som utsatts, se till att personen var okej.
Drabbade sökte ofta själva stöd, genom att ringa en kompis eller prata med någon på arbetsplatsen.

En del peppade sig själva med det forskarna kallar ”positive self-talk”. Andra ignorerade det som hänt och försökte bara gå vidare.
– Vissa rationaliserade andras ohövliga beteende, ”jag förstod varför de gjorde så, det var för att jag skulle lära mig”. Det är ett sätt att tona ner allvaret för sig själv, säger Kristoffer Holm.
Några valde att rapportera till chef, skyddsombud eller fack.

Vad är ohövlighet?

Ohövlighet kan till exempel vara nedsättande kommentarer, fientligt kroppsspråk, att inte lyssna när någon pratar eller att inte hälsa. Det är vardagliga, negativa, lågintensiva beteenden som till skillnad från mobbning inte behöver vara systematiskt riktade mot en person.

En annan metod kan vara att börja delta i jargongen.
– Då slipper man kanske att själv utsättas, men någon annan drabbas i stället.

Forskarna har inte gjort någon analys av vilket bemötande som är bäst i längden.
– Konfrontation, att säga ifrån, tyckte vissa av de intervjuade hade bäst effekt för att stoppa beteendet. Men samtidigt kan det bidra till ett dåligt klimat och leda till att man hamnar i konflikt med andra.

Den som svarar med undvikande kan bli utsatt igen, och dessutom bidra till att jargongen vidmakthålls, säger Kristoffer Holm.
– Ignoreras beteendet blir det ingen motreaktion, utan det normaliseras.

Det bästa är troligen att göra ett försök med konstruktiv dialog, säger Kristoffer Holm.
– Man kan förmedla sin bild och försöka låta bli att anta att det ligger onda avsikter bakom beteendet. Men det kan vara svårt att göra i ett stressigt kök. Tidspress kan också vara en bidragande orsak till att beteendet uppstår till att börja med.

Intervjustudien med restauranganställda ingår i en avhandling där även ingenjörer och administratörer svarat på en enkät. Den visade att de som bevittnade otrevligt beteende själva började ta efter.

Tidigare studier har visat att de som utsätts för ohövligt beteende på jobbet påverkas mycket negativt. Det kan ha effekt på psykisk och fysisk hälsa. De utsatta kan också söka sig till andra arbetsplatser.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här