Marknadsför er med bättre arbetsvillkor, arbetsgivare!
Rumsstädning pågår. Foto: Sofia Andersson
Insändare hotellstädning

Marknadsför er med bättre arbetsvillkor, arbetsgivare!

Rebecca Elgebrand jobbar som hotellstäderska, efter att ha varit borta från hotell- och restaurangbranschen i fem år. Arbetsgivare skulle behöva erbjuda bättre anställningsvillkor än »enstaka dagar«, skriver hon.

Publicerad 2 oktober 2017

Nyligen återgick jag till hotell- och restaurangbranschen efter att ha varit borta i fem år. När jag skrev på anställningsavtalet tänkte jag inte så mycket på om branschen hade förändrats eller inte. Efter ett tag förstod jag dock att det inte hade skett någon större förändring.
I dag är jag anställd på enstaka dagar, en anställningsform som endast finns i Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Visst är det bra att »timanställning« är reglerad, men borde inte arbetsgivaren kunna anställa på allmän visstidsanställning i stället. Varför finns inte anställningsformen »enstaka dagar« i någon annan bransch? Hur gör andra branscher?
Då arbetsgivare kontinuerligt behöver personal, vore det då inte betydligt mycket bättre att anställda får en bättre anställning? Ur ett arbetsmiljöperspektiv skulle detta vara givet.

Att receptionister inte får ett extra tillägg för nattjänst eller att OB inte betalas ut på dagtid på lördagar är beklagligt. Att regeringen talar om enkla jobb är förvånande. Vad är ett enkelt jobb? Att städa ett hotellrum på 18 minuter är inte ett enkelt jobb. Lägg även till användningen av kemikalier och att många hotellstädare får ryggproblem. Att anställda måste ta värktabletter för att klara arbetet borde vara oacceptabelt.
En anställning är i dag en del i företagens marknadsföring. Så marknadsför gärna en anställning i branschen med bättre anställningsvillkor och avtal, och inte enbart för syns skull!

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)