Ledare
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Dom där uppe ? vi här nere

Publicerad 27 mars 2003

Grattis alla ni i kocklandslaget till guldet i kockolympiaden i Tyskland häromveckan. Det var en välförtjänt seger, bakom den ligger många år av träning och tävling. Särskilt grattis till lagledaren, Gert Klötzke, som arbetat med att bygga upp och träna Sveriges mest framgångsrika landslag.
Nu väntar vi bara på att guldkornen ska sippra ner över de anställda i hotell- och krogbranschen. Det vore välkommet med lite guldglans över arbetsplatserna också.
I vår bransch samlas något av det bästa Sverige har av bjuda. Matlagning i världsklass, spännande design, flott servering och underbara gäster.
Samtidigt känner alla som arbetar i branschen till de mörka stråken. Låga löner. Otrygga jobb, där fler och fler går på tillfälliga anställningar. Stor risk för arbetslöshet följer av detta.
Olämpliga arbetsgivare dras också till branschen, sådana som tycker att bokföring, skatteredovisning, brandsäkerhet och kollektivavtal kan buntas ihop under samlingsnamnet ?onödig byråkrati?.
Men gästerna på guldkrogarna märker inget av dessa problem. Svängdörren mellan kök och matsal är en gräns mellan skilda världar. På ena sidan finns de som surfar på högkonjunkturen och hela tiden får bättre villkor. På andra sidan finns de som hamnat i utförsbacken. För de kroganställda tar inte in de andras löneförsprång. I stället har man bakhalt och avståndet till täten växer.
Självklart måste man vara glad över framgångarna, som kan dra fler gäster till Sverige och krogarna och därmed ge fler jobb. Men det är ingen mening att locka hit gästerna om det leder till fler låglönejobb. Då är det bättre att satsa på något annat.
Gästerna måste lära sig att betala för den mat och den service de vill ha. Ingen räknar med att komma undan med ett lägre pris genom att betala utan kvitto hos tandläkaren eller begravningsbyrån. Det ska man inte heller göra på restaurangen eller i taxibilen. Det handlar om respekt för den yrkesgrupp vars tjänster man vill ta del av.
Även arbetsgivarna måste visa de anställda respekt. Företagarna måste fundera på hur de själva skulle kunna försörja sig och sin familj på den lön de är beredda att betala sina anställda. Grunden för företagens framgång är kunnig personal, som trivs på sitt jobb, som vill stanna i branschen och utveckla den. Gärna hårt jobb, men bara om det även ger arbetsglädje och rimlig betalning.
Sveriges framgångar på matlagningens tävlingsarenor har lett till att några få stjärnor, precis som inom idrotten, har fått hyggliga reklamkontrakt och därmed bra inkomster. Andra startar eget, och hoppas att det ska ge ekonomisk utdelning. För branschens utveckling är det viktigt att det finns en bra framtid även för den som vill vara anställd.
I slutet av november har Hotell- och restaurangfacket sin avtalskonferens. I den här tidningen säger HRF-basen att det inte finns mycket prutmån i de avtalskrav som LO har samlat sig kring. Men framgång i avtalsrörelsen kräver också att medlemmarna håller samman och att alla är organiserade i facket.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här