Nyheter brännskador

Arbetsmiljöinspektören: ”Stress gör säkert sitt till”

Många brännskador skulle kunna undvikas om man tog itu med de verkliga bovarna: stress, bristande rutiner och dåligt utformade lokaler. Det säger arbetsmiljöinspektör Pernilla Bergman.

Publicerad 6 december 2017
Arbetsmiljöinspektören: ”Stress gör säkert sitt till”
Statistik baserad på godkända arbetsolyckor i restaurang åren 2010–2016. Skador orsakade av hetta, eld, explosion, svets, el eller kyla. Foto: Colourbox
Pernilla Bergman.

– Vi vet att stress är ett vanligt problem i restaurangbranschen. Det gör säkert sitt till. Om man inte har tid att göra som man ska, kanske man gör misstag, säger Pernilla Bergman, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverkets region Öst.

Hon tror att det finns flera orsaker till att anställda bränner sig, som inte direkt handlar om stekhällar, ugnar eller fritöser. En är dålig logistik i köken.
– Det ökar naturligtvis på risken om man inte har tänkt till logistiskt hur arbetet ska planeras om man är flera stycken i köket och det kanske är trångt. Då kommer även det här med stressen in. Man kanske inte har tid att vänta, utan står där och jonglerar med heta frityroljor i stället.

Restaurangbranschens vanligaste olyckor 2010–2016

  1. Brännskada
  2. Fallolycka
  3. Skuren av kniv
  4. Skuren av övrigt, typ glas, plåt eller keramik

Källa: Afa Försäkring

En annan är att branschen inte alltid är så bra på introduktion av nyanställda.
– Det är en bransch med många unga. De behöver få ordentliga instruktioner och handledning kring hur man ska göra saker på säkra sätt, säger Pernilla Bergman.

Men det är också viktigt för mer rutinerad personal att ha väl inarbetade rutiner kring farliga arbetsmoment.
– Det är viktigt att man alltid gör på samma sätt. Då är det viktigt att det finns ett ledarskap som säger att: »I det här köket gör vi så här«. Annars finns det risk att olika anställda tycker att man ska göra på deras sätt.

Alla behöver veta var riskerna finns och hur man arbetar säkert med dem.

En brännskadeolycka per dag

  • Under åren 2010–2016 hade restaurangbranschen cirka 2900 godkända arbetsolyckor med koppling till brännskador. Det är i snitt en per dag.
  • 2100 kvinnor och 800 män fick skador på grund av hetta, eld, explosion, svets, el eller kyla.
  • Cirka 840 av olyckorna var allvarliga och för cirka 96 personer ledde olyckan till medicinsk invaliditet.

Statistiken bygger på arbetsolycksfall som fått ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada.
Källa: Afa Försäkring

Pernilla Bergman tycker att det bästa är om alla har kunskap kring arbetsmoment där det finns brännskaderisk.
– Man jobbar ju som ett team, och följer efter varandras moment. Alla behöver veta var riskerna finns och hur man arbetar säkert med dem. Alla behöver ha en helhetsbild.

Hon tror också att många arbetsplatser skulle behöva uppdatera sina första-hjälpen-lådor. Det finns gott om nya produkter som kan vara bra att ha i händelse av en brännskada, men många arbetsgivare nöjer sig med att lite slentrianmässigt köpa in plåster och möjligtvis ögonskölj.
– Några ställen jag har varit på har haft någon kylgel, men det är oftast bara standardsakerna. Jag tjatar alltid om riskbedömning: första hjälpen ska vara kopplat till de risker som finns i verksamheten. Har man risk för svåra brännskador, så ska man ju ha hjälp för sådana situationer.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 7 juli 2020
Sommartempo på Hotellrevyn
Foto: Istockphoto
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här