Går det att ha dåliga dagar inom hotell- och restaurangbranschen? Nja. Kocken Anton Wikberg efterlyser mer kunskap om psykisk ohälsa, framför allt hos chefer.
Hotell- och restaurangbranschen borde bli mycket bättre på att ta hand om anställda med psykisk ohälsa. Det menar Anton Wikberg som själv har erfarenhet av att må dåligt och jobba i branschen.
Anton har varit kock i 17 år och arbetar i dag som servitör på Långbro värdshus.
I våras tog han examen från yrkeshögskolan Företagsekonomiska institutet, där han gått en utbildning till Food and Beverage Manager.
Examensarbete om psykisk ohälsa
Som examensarbete valde han att fokusera på hur psykisk ohälsa kan förebyggas.
Branschprofilernas syn på saken
De företrädare för branschen som Anton intervjuade var överens om att det behövs mer utbildning om psykisk ohälsa.
De tyckte också att arbetsplatsen bör ha en arbetsmiljöpolicy där det framgår vad man tolererar när det gäller jargong och uppförandekod.
Arbetsgivare ska ha en färdig rehabiliteringsplan och en åtgärdsplan, och de ska uppdateras när det kommer ny forskning.
Viktigast av allt var att få bort tabun kring frågan. ”Det är ett enormt misslyckande om en anställd blir sjukskriven till följd av psykisk ohälsa och då måste man ta ansvar för det.”
– Under mina år i branschen har jag sett kollegor komma och gå för att arbetsförhållandena varit dåliga.
Han intervjuade en rad profiler inom branschen, som Pontus Frithiof, Fredrik Eriksson, Stefan Ekengren, Hélèn Kugelberg och Malin Ackholt.
– Alla var rörande överens om att det krävs att vi pratar om detta.
Det fattas ofta kunskaper, menar Anton.
– Utbildning är A och O, både för chefer och personal. Psykisk ohälsa är svårdefinierat eftersom det är så brett.
– Det handlar inte bara om stress och depression, det kan handla om bipolär sjukdom, det kan vara schizofreni. Det vore bra att förklara vad det betyder och att ha en förebyggande policy.
Ombudsmannen: Svår bransch att må dåligt i
Anton Wikberg är inte ensam om att uppfatta branschen som tuff för den som inte mår bra psykiskt.
Bilden delas av Andreas Johansson, ombudsman på HRF avdelning Syd, som möter många medlemmar som mår dåligt på jobbet.
Det kan vara på grund av olika missförhållanden på arbetsplatsen. Men det kan också börja med att man inte mår bra psykiskt och att jobbet gör det sämre.
– Om ditt liv är lite sisådär så hittar du ingen stadga i vår bransch. Utrymmet för att inte vara på topp upplevs som litet inom branschen, säger Andreas Johansson.
Det går inte att ”ta det lite lugnt” på jobbet.
– Du kan inte ha en dålig dag i en reception, då kommer snabbt en gästreaktion på en bokningssajt. Housekeeping har en väldigt pressad arbetstakt. Folk måste tycka att maten är bra annars har kocken gjort fel.
”Ledarskapet har ofta brister”
Att sjukskriva sig kan vara svårt, inte bara på grund av karensdagen.
– Det kanske inte finns ersättare. Kollegorna drabbas och chefen kan ringa och undra om man inte kan komma in ändå. Om någon är sjuk eller inte har full arbetsförmåga blir det direkt problem, säger Andreas Johansson.
Det finns en bild av att branschen inte går att förutse eller planera, konstaterar han.
– Men arbetet skulle gå att organisera mycket bättre. Det saknas struktur och ledarskapet har ofta brister.
Detta, parat med en hög personalomsättning, ger dåliga förutsättningar för att stötta personer med psykisk ohälsa, säger Andreas Johansson.
Vissa stöttar, andra saknar förståelse
Anton Wikberg har ADHD, autism motsvarande Aspergers och Tourettes. Men det är inte funktionsvariationerna som har påverkat hans hälsa, säger han. Efter svåra händelser i familjen blev han deprimerad, fick ångest och sjukskrev sig ofta.
Antons råd
- Prata med chefen och förklara hur du mår, och varför – om du vill.
- Var tydlig så fort du känner av att du börja må dåligt: ”Nu är jag inne i den mörka perioden”.
- Säg att chefen gärna får ringa och peppa dig att komma till jobbet om sjukskrivningarna blir täta.
- Berätta gärna för kollegorna vad du behöver för att må bra. Men är det någon som du vet inte bryr sig ska du förstås inte välja just den personen.
Till arbetsgivare och kollegor
- Var lyhörda.
- Ha en ärlig och rak kommunikation.
- Ställ öppna frågor.
Han har haft kollegor och chefer som stöttat honom, men han har också varit med om motsatsen.
– En chef sa rent ut att ”det finns ingenting som heter psykisk ohälsa”.
En annan chef låg på för att han skulle komma till jobbet. Just då tyckte han att chefen var oförstående. Nu inser han att det handlade om omtanke. Och just det är viktigt när man möter någon som mår dåligt, säger han.
– Jag tycker att man ska sätta sig ner och fråga ”hur är det, behöver du hjälp med något?”. Egentligen handlar det bara om att finnas där för personen.