Det finns stora skillnader mellan vad olika a-kassor gör om de arbetslösa inte söker jobb som de ska, visar en undersökning från Riksrevisionen. Inget alarmerande, menar Karin Petterson, på Hotell- och restauranganställdas a-kassa.
När den som är arbetslös inte följer reglerna, till exempel inte söker anvisade jobb, meddelar Arbetsförmedlingen det till a-kassan. A-kassan kan då skicka en varning eller låta bli att betala ersättning till personen.
En undersökning från Riksrevisionen visar att olika branschers a-kassor är olika hårda i sådana lägen. För samma miss kan en medlem i en a-kassa bli av med ersättningen medan någon i en annan får behålla den. Men alla arbetslösa ska egentligen få likvärdig behandling.
– Ytterst handlar likabehandlingen om kvaliteten på de meddelanden vi får från Arbetsförmedlingen, säger Karin Pettersson, chef för Hotell- och restauranganställdas a-kassa, som inte anser att variationerna är så anmärkningsvärda.
Den vanligaste anledningen till att Arbetsförmedlingen skickar en så kallad underrättelse till a-kassan är att den som söker jobb har låtit bli att lämna in sin aktivitetsrapport. I en sådan rapport ska det bland annat stå vilka jobb eller utbildningar man sökt och om man har varit på jobbintervjuer.
Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, hör varken till dem som ofta drar in a-kassan eller dem som sällan gör det.
– Min bedömning är att vi har en bra och rättssäker tillämpning av reglerna om sanktioner. Vi ligger inom normalfördelningen. Variationen på runt 14 procent mellan a-kassorna tror jag kan förklaras om man går djupare in i analyser än vad Riksrevisionen har gjort, säger Karin Pettersson.
Organisationen Sveriges a-kassor anser att a-kassorna behöver få bättre vägledning om vad som kan vara godtagbara skäl att inte lämna in sin aktivitetsrapport.