Nyheter A-KASSA

A-kassor skiljer sig åt

Det finns stora skillnader mellan vad olika a-kassor gör om de arbetslösa inte söker jobb som de ska, visar en undersökning från Riksrevisionen. Inget alarmerande, menar Karin Petterson, på Hotell- och restauranganställdas a-kassa.

Publicerad 31 oktober 2018
A-kassor skiljer sig åt
Riksrevisionen konstaterar att sanktionerna mellan olika a-kassor skiljer sig åt. Foto: Agneta Forssén/Mostphotos.

När den som är arbetslös inte följer reglerna, till exempel inte söker anvisade jobb, meddelar Arbetsförmedlingen det till a-kassan. A-kassan kan då skicka en varning eller låta bli att betala ersättning till personen.

En undersökning från Riksrevisionen visar att olika branschers a-kassor är olika hårda i sådana lägen. För samma miss kan en medlem i en a-kassa bli av med ersättningen medan någon i en annan får behålla den. Men alla arbetslösa ska egentligen få likvärdig behandling.

– Ytterst handlar likabehandlingen om kvaliteten på de meddelanden vi får från Arbetsförmedlingen, säger Karin Pettersson, chef för Hotell- och restauranganställdas a-kassa, som inte anser att variationerna är så anmärkningsvärda.

Den vanligaste anledningen till att Arbetsförmedlingen skickar en så kallad underrättelse till a-kassan är att den som söker jobb har låtit bli att lämna in sin aktivitetsrapport. I en sådan rapport ska det bland annat stå vilka jobb eller utbildningar man sökt och om man har varit på jobbintervjuer.

Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, hör varken till dem som ofta drar in a-kassan eller dem som sällan gör det.
Min bedömning är att vi har en bra och rättssäker tillämpning av reglerna om sanktioner. Vi ligger inom normalfördelningen. Variationen på runt 14 procent mellan a-kassorna tror jag kan förklaras om man går djupare in i analyser än vad Riksrevisionen har gjort, säger Karin Pettersson.

Organisationen Sveriges a-kassor anser att a-kassorna behöver få bättre vägledning om vad som kan vara godtagbara skäl att inte lämna in sin aktivitetsrapport.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här