Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

A-kassan får kritik för säkerhetsbrister i medlemsregistret

Hotell- och restauranganställdas a-kassa har dålig säkerhet i sitt medlemsregister och behandlar medlemmar olika beroende på om de är med i facket eller inte. Det visar en granskning av landets a-kassor.

Publicerad 8 augusti 2006

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, har kontrollerat hur landets 36 a-kassor sköter sin verksamhet. Brister upptäcktes hos många a-kassor.

Hotell- och restaurangs a-kassa klarar sig bra i granskningen, men får viss kritik. Bland annat anmärker IAF på att a-kassan saknar avtal som reglerar förhållandet med fackförbundet och att det finns säkerhetsbrister i medlemsregistret. Dessutom tycker IAF att a-kassan behandlar sina medlemmar olika beroende på om de är med i facket eller inte.

Jan-Erik Aho, föreståndare för HRF:s a-kassa, välkomnar undersökningen och har viss förståelse för kritiken.
– Det är en del saker som har levt kvar utan att man har funderat vidare på dem. Nu får vi tillfälle att se över vår verksamhet.
En del av problemen har redan rättats till sedan rapporten kom och ett byte av datasystemet där medlemsregistret finns är planerat sedan länge.
– Vi ska byta system under hösten. Förhoppningsvis blir säkerheten bättre då, säger Jan-Erik Aho.

En del avtal som reglerar förhållandet mellan HRF och a-kassan finns redan. Jan-Erik Aho säger att det ska skrivas fler avtal så fort som möjligt.
– Det är klart att det är viktigt att det finns nedskrivet vem som gör vad. Men att det har fattats en del avtal förut innebär inte att det har blivit fel.

Kritiken om att medlemmarna skulle behandlas olika beroende på om de även är med i facket tycker Jan-Erik Aho dock är överdriven.
– Det handlar om att a-kassan har beslutat att skicka ut ett enda krav till våra medlemmar om de inte betalat medlemsavgiften. Facket har bestämt att de ska skicka ut två krav till sina medlemmar. Det är helt enkelt två olika policys, säger Jan-Erik Aho.

A-kassan arbetar med att rätta till bristerna under hösten.
– Vi ska samarbeta både med IAF och andra a-kassor för att ordna upp problemen, säger Jan-Erik Aho.

Facket och a-kassan
? A-kassorna har till uppgift att sköta arbetslöshetsförsäkringen och betala ut arbetslöshetsersättning. De är organiserade utifrån yrkesområden och samarbetar med olika fackförbund. ? ?
? Eftersom a-kassorna beslutar om och betalar ut statsbidrag räknas deras verksamhet som myndighetsutövning. Därför måste a-kassorna alltid vara självständiga gentemot det fackförbund de samarbetar med.
? Den som blir medlem i HRF blir automatiskt medlem i Hotell- och restauranganställdas a-kassa. Då ingår a-kasseavgiften i medlemsavgiften. Det är också möjligt att endast vara medlem i a-kassan.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här