Dina rättigheter Semestervillkor

9 saker du behöver veta om semestern

Nu börjar semesterperioden i kollektivavtalet. Men vad är det egentligen som gäller för semestern enligt lagen och i branschens vanligaste kollektivavtal? Hotellrevyn ger dig koll.

Publicerad 14 maj 2024
9 saker du behöver veta om semestern
Foto: Istockphoto

1 Hur lång semester har jag rätt till?

Alla har rätt till tjugofem semesterdagar varje år. Undantag finns om du påbörjat din anställning efter den 31 augusti under semesteråret. Då har du endast rätt till fem dagar.
Huvudregeln i avtalet är att du ska kunna ta ut fyra sammanhängande veckor under perioden 15 maj till 15 september.

2 Vad är ett semesterår och ett intjänandeår?

Ett semesterår sträcker sig mellan 1 april och 31 mars följande år.
Intjänandeåret är samma period fast föregående år. Det är under intjänandeåret som semesterlönen tjänas in.

3 Hur mycket får jag i semesterlön?

När du har tjänat in dina semesterdagar får du semesterlön inklusive semesterersättning.
Enligt Gröna Riksavtalet och Hängavtalet Visita finns det en minimisumma på semesterlönen.
I år är den 1568 kronor per dag för den som är heltidsanställd och har fyllt 20, och 1188 kronor för den som är under 20 år.
Semesterersättningen skiljer sig mellan kollektivavtalen och i lagen.
Har du kollektivavtal har du rätt till en semesterersättning på minst 12,72 procent av din lön före skatt.
Saknar din arbetsplats kollektivavtal har du rätt till ersättning som är minst 12 procent.

4 Kan jag spara alla mina semesterdagar till nästa år?

Nej, du kan högst spara fem semesterdagar per år. Huvudregeln är att de sparade semesterdagarna ska tas ut inom fem år.

5 Kan jag välja att ta en obetald semesterdag?

Ja, du kan välja att ansöka om obetald semester, men som för all semester måste arbetsgivaren godkänna ledigheten.

6 När får jag reda på min sommarsemester?

Om arbetsgivaren ensidigt har bestämt förläggningen av semestern är de skyldiga att informera om det minst två månader före semesterns start.

7 Vad händer om jag är sjuk på min semester?

Blir du sjuk på din semester ska du sjukanmäla dig precis som vanligt.
Då får du i stället sjuklön. Dina semesterdagar förbrukas alltså inte.

8 Vad händer om jag säger upp mig?

Säger du upp dig eller blir uppsagd ska din arbetsgivare betala ut din innestående semesterlön. Du har även rätt till ersättning för de intjänade semesterdagarna du har sparat.
Semestern får inte läggas ut i stället för uppsägningstid om inte du själv vill det. Det gäller oavsett om du själv säger upp dig eller blir uppsagd.

9 Får jag ta min semester i jul i stället?

Det finns inga skrivelser i kollektivavtalet om när du måste ta ut din semester mer än att du har rätt till fyra sammanhängande veckor under den avtalade huvudsemestern som är 15 maj till 15 september.
Så om du vill ta din huvudsemester en annan period än sommaren kan du prata med din arbetsgivare och lägga fram det som ett önskemål.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här