Nyheter medlemskap

Tre av fyra vänder facket ryggen

På tio år har organisationsgraden i hotell- och restaurangbranschen nära halverats, visar ny statistik. Förra året stod nästan tre av fyra arbetare i branschen utanför facket.

Publicerad 28 februari 2017
Tre av fyra vänder facket ryggen
Förra året var organisationsgraden bland arbetare i hotell- och restaurangbranschen 28 procent. Foto: Istockphoto
Anders Kjellberg. Foto: K-G Pressfoto

År 2007 genomförde den borgerliga regeringen en rad förändringar som gjorde det betydligare dyrare att vara med i både a-kassan och facket. Effekten blev ett medlemstapp utan dess like, både för a-kassor och fackförbund. På två år sjönk andelen arbetare som var med i facket från 77 till 71 procent. I hotell- och restaurangbranschen var tappet ännu större. Där sjönk organisationsgraden från 52 till 40 procent under 2007 och 2008.

Nu visar statistik att siffrorna fortsatt nedåt sedan dess. År 2016 var 62 procent av landets arbetare med i facket. Bland hotell- och restaurangarbetarna var siffran 28 procent.
– Det som förvånar är att det inte vände upp år 2014 när avgifterna återställdes till ungefär samma nivå som före 2007, säger Anders Kjellberg. Han är professor i sociologi vid Lunds universitet och den som tagit fram statistiken.

Det är svårare att få tillbaka medlemmar Anders Kjellberg, professor vid Lunds universitet

Han tror att det finns flera förklaringar till detta. En är kostnaden.
– Om man har ställt sig utanför en gång så kostar det något att gå med igen. Det är svårare att få tillbaka medlemmar. Det gäller nog framför allt i hotell- och restaurangbranschen, där många jobbar deltid och har låga löner.

Fakta: Detta har hänt

År 2007 gjorde den borgerliga regeringen förändringar av a-kassornas finansiering. Det ledde till att avgifterna höjdes kraftigt för a-kassor med hög arbetslöshet. Samtidigt sänktes ersättningen från a-kassan och skattereduktionen för fack- och a-kasseavgifter togs bort. År 2014 återställdes a-kassornas avgiftssystem.

Anders Kjellberg menar också att det uppstår ett moment 22 när färre är med i facket.
– När medlemsantalet minskar blir även de förtroendevalda färre. Då finns det ingen ute på arbetsplatsen som möter potentiella medlemmar, ingen som kan svara på frågor eller få saker gjorda. Då framstår nyttan med facket som mindre.

Men det betyder inte att det är kört, tror Anders Kjellberg.
– Det är inte omöjligt att vända trenden, menar jag. Det kan man se på tjänstemannasidan och på vissa LO-fack som nu börjar öka i medlemsantal. Jag tror att det gäller att rekrytera aktivt, både medlemmar och förtroendevalda, och få i gång klubbar och ombud på ställen där man inte har några. Dessutom verkar det som om medlemstappet i alla fall har planat ut de senaste åren.

Läs också

Nyheter

Ungt fokus på facklig kongress

Stärkta rättigheter för unga arbetstagare, HBTQ-personer och kvinnor. Det är de viktigaste frågorna för Hotell- och restaurangfackets delegation vid världsfacket IUL:s kongress.

Publicerad 17 augusti 2017 Kommentera
Malin Ackholt, HRF:s förbundsordförande. Foto: Annika af Klercker.

Fackliga organisationer behöver bli bättre på att släppa fram unga arbetstagare inom sina organisationer. Det är de unga som har störst möjlighet att få sina kamrater att engagera sig fackligt. Unga är också bättre på att förstå de problem unga stöter på. Det skriver HRF och fyra andra nordiska fackförbund i en motion till den kommande kongressen för IUL, den globala organisationen för fackföreningar inom livsmedel, jordbruk och turism.

HRF skickar en delegation, ledd av förbundsordförande Malin Ackholt. Hon är även ordförande för sektorn för alla fack inom hotell, restaurang och turism.
– Vi kommer att lyfta rättigheter och möjligheter för unga arbetstagare och HBTQ-personer på ett sätt som inte gjorts tidigare. Bland annat handlar det om att arbeta för att fler ska organisera sig fackligt och att det ska vikas platser för unga och HBTQ-personer i beslutande fackliga organ, säger Malin Ackholt.

Fakta om kongressen

IUL:s kongress hålls den 29 augusti till 1 september i Genève. Omkring 500 delegater deltar och mötet tolkas till 14 språk. Under kongressen bestämts vilka frågor IUL ska driva under de kommande fem åren.

IUL har sedan 2007 arbetat på ett liknande sätt för att stärka kvinnors rättigheter. Då blev det till exempel inskrivet i stadgarna att delegationer som inte är jämställda inte heller får rösträtt under kongressen.
– Det har tagits steg framåt, men det behöver fortfarande göras mer, säger Malin Ackholt.

De nordiska facken inom hotell- och restaurangsektorn har skrivit flera gemensamma motioner. Frågor som tas upp i motionerna är förutom unga arbetstagare, menstruation som arbetsplatsfråga och facklig fråga, stärkta fackliga rättigheter i den globala turistnäringen och följderna av digitalisering och plattformsekonomi.

Nyheter sommarjobb

Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare

Fler unga hör av sig till LO:s hjälptelefon för sommarjobbare. Många har problem med solskensavtal och saknar anställningsbevis – och de flesta jobbar i hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 15 augusti 2017 Kommentera
Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare
Gå hem för att det regnar? Fler unga kontaktar LO:s hjälptelefon med frågor om så kallade solskensavtal. Foto: Lieselotte Boström/Mostphotos
Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.

Hittills i sommar har cirka 1 200 unga hört av sig till LO:s hjälptelefon. Det är en ökning från förra sommaren, berättar Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.
– Fram till förra veckan hade vi haft ungefär 200 samtal fler än förra året.

De allra flesta som hör av sig jobbar i hotell- och restaurangbranschen. Vanliga frågor är vilken lön man ska ha, hur arbetsgivaren får lov att ändra i schemat och hur en uppsägning går till. Det är också många som ringer om så kallade solskensavtal, säger Josefin Johansson.
– Jämfört med 2016 så är det fler solskensavtal. Det sticker ut. Många har inte heller anställningsavtal, man vet inte att man har laglig rätt att få ett sådant.

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s hjälptelefon är öppen året om och kan nås på 020 – 56 00 56. Under sommarmånaderna har hjälptelefonen förstärkt bemanning för att kunna besvara frågar från sommarjobbare. Läs mer på ung.lo.se/fackets-hjalptelefon.

I hjälptelefonen sitter unga fackliga från olika förbund. Om den som hör av sig behöver hjälp hänvisar de vidare till berört fackförbund. Men ofta handlar det också bara om att lyssna, säger Josefin Johansson.
– Om det ringer en människa som har blivit totallurad, kanske inte har några papper alls, inga avtal. Då gäller det bara att lyssna, och bekräfta att det är arbetsgivaren som är dum i huvudet och inte personen som ringer. Att bara vara medmänniska.

Nyheter konkurs

Konkurserna tog inte sommaruppehåll

Sommartider brukar vara bra tider i hotell- och restaurangbranschen. Men i år var de inte tillräckligt bra för att stoppa ökningen av konkurser, visar statistiken.

Publicerad 8 augusti 2017 Kommentera

Sommaren är högsäsong för många hotell- och restaurangföretag. Men i år verkar den väntade försäljningstoppen ha uteblivit för en del. Under sommaren har antalet konkurser fortsatt att öka bland branschens företag.
– En tänkbar anledning kan vara konkurrenssituationen i branschen. Det kan räcka med att en duktig medarbetare slutar för att ett bolag ska gå i stöpet, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC som tar fram statistiken.

Hittills i år har konkurserna ökat med 19 procent bland hotell och restauranger. Det kan jämföras med samma period förra året, då de i stället hade minskat med 20 procent.

Konkursökningen syns också på Arbetsförmedlingens varselstatistik. Under det första halvåret i år anmälde arbetsgivare varsel av 566 anställda i branschen på grund av nedläggning eller konkurs. Det är 126 personer fler än under samma period förra året.

Fråga om jobbet.
119
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.