Nyheter avtal 2012
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

…och därför vill SHR hålla avtalslönerna nere

-- Deltid kan vara alldeles utmärkt för vissa men inte för andra. Självklart, om det nu är så att det är ett problem får man söka sig någon annanstans, säger Eva Ästling Ollén, vd för Sveriges hotell- och restaurangföretagare.

Publicerad 11 april 2012
inlinebild
Eva Östling Ollén, vd för Sveriges hotell- och restaurangföretagare.

Vilka är SHR:s avtalskrav?
– Att vi ska följa industrins märke, rakt av. 2,6 procent på 12 månader. Sedan har vi en önskan om att diskutera yrkesintroduktionsfrågor. Där hoppas jag att vi kan komma vidare och hitta en form för det arbetet.

Vilken fråga är viktigast?
– Nu är det ju tyvärr så att det blir ett ettårigt avtal. Då finns det inte så mycket att göra egentligen än lönefrågan. Då är det de 2,6 procenten. Sedan vill vi hålla tag i ingångslönerna. De får inte utvecklas i samma takt.

Innebär det att ni vill sänka lönerna ­i avtalet?
– Nej, absolut inte. Utan vi säger att ingångslönerna inte får utvecklas i samma takt som den löneökning som vi talar om som 2,6 procent. Det är det vi säger.

Varför är de 2,6 procenten så viktiga?
– Därför att vi har ett märke, det är ett etablerat sätt vi har arbetat med i alla år på den svenska marknaden. Sveriges ekonomi klarar inte mera. Våra medlemsföretag är de företag på den svenska marknaden som har lägst marginaler, vi klarar inte mer än den 2,6 procenten. Då innebär det arbetslöshet.

Det går bra för branschen. Borde inte också de som arbetar få en del av det?
– Den ökade omsättningen leder förhoppningsvis till behov av nya anställda. Det finns ingenting som är så illa som att ha en hög arbetslöshet. Vi är de som faktiskt kan bidra här. Men marginalerna är tyvärr för dåliga i vår bransch.

En HRF:are tjänar i genomsnitt 20 412 ­kronor i månaden. Hur ser du på det?
– Många av dem som har jobbat länge i branschen har inte fått en bra löneökning. Vi har fått en sammanpressad löneutveckling för att ingångslönerna har höjts så mycket. De som är nya i yrket har samma löner som dem som har jobbat i flera år. Det är inte rätt.

Andelen anställda på minimilöner är hög, hur ser du på det?

– Oerhört många av dem som arbetar i vår bransch är unga människor. Det är inte så konstigt att man går in på ingångslöner när man är ung. Men genom att vi har så många unga och tämligen höga ingångs­löner har vi inte löneutvecklingen.

Ett problem som många i branschen pekar ut är deltiderna.
– Det är återigen utefter ens livssituation som man väljer arbete. Vår bransch kan inte ha åtta till fem-jobb. Det finns inte en chans. Då har vi människor på plats när vi inte har några gäster, det fungerar inte, det tror jag var och en vet. Jag har full förståelse för att många skulle vilja ha en heltidstjänst och arbetsgivaren ska givetvis försöka möta dessa önskemål, så långt det är möjligt. Deltid kan vara alldeles utmärkt för vissa men inte för andra. Självklart, om det nu är så att det är ett problem får man söka sig någon annanstans.

Är det SHR som bestämmer löneökningen på 2,6 procent?
– Vi följer ju märket. När vi första gången fick höra att det hamnade på 2,6 procent kippade vi efter andan. Det är inte vad våra företag klarar. Jag kan säga att jag sa många gånger att det här är alldeles för högt.

Hur stor är risken för en konflikt?
– Vi har inte börjat förhandla än men vi har en indirekt varsel nu som är anmärkningsvärt. I och med att Handels har varslat flera leverantörer vågar jag påstå att det är så nära man kan komma en sympatiåtgärd. När man har varslat alla leverantörerna kommer det att drabba våra medlemmar direkt.

Läs intervjun med HRF:s förbundsordförande Ella Niia här.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Ingen förhandling om döda fotvårdsfiskar

När spaterapeuten inte fick ut sin lön trots krav från facket, begärde HRF till slut arbetsgivaren i konkurs. Men i stället för lönen fick den anställda ett motkrav från sin arbetsgivare - på en dryg miljon kronor. Nu har arbetsgivaren dragit tillbaka sitt krav.

Publicerad 26 augusti 2016 Kommentera
Ingen förhandling om döda fotvårdsfiskar
Den anställda hud- och spaterapeuten anklagades för att ha haft ihjäl salongens fotvårdsfiskar. Nu har ägaren dragit tillbaka stämningen. Foto: Colourbox

Ägaren menade att spateratpeuten till stor del låg bakom salongens ekonomiska problem. Bland annat ska hon ha struntat i att bära arbetskläder, avrått kunder från behandlingar och haft ihjäl salongens fotvårdsfiskar. Bara påhitt, menade både facket och den anställda.

I oktober skulle parterna ha mötts i tingsrätten, men förhandlingen har nu ställts in efter att ägaren återkallat sin talan.

Nyheter förbundet

»Vi behöver vara många för att vara starka«

– Det ska bli väldigt spännande att få sätta tänderna i en rad frågor som jag är intresserad av, säger Malin Ackholt. Sedan ett par månader tillbaka är hon Hotell- och restaurangfackets nya förbundsordförande.

Publicerad 25 augusti 2016 Kommentera
»Vi behöver vara många för att vara starka«
Malin Ackholt blev ny förbundsordförande i juni. Foto: Annika af Klercker

Therese Guovelin var HRF:s förbundsordförande fram till i juni, då hon lämnade posten för att bli förste vice ordförande i LO. Malin Ackholt utsågs till ny ordförande av HRF:s förbundsstyrelse. Hon är ny som ordförande, men har lång facklig erfarenhet. De senaste elva åren har hon suttit i förbundets högsta ledning, bland annat som avtalssekreterare.
– Det ska bli väldigt spännande att få sätta tänderna i en rad frågor som jag är intresserad av, men inte haft tid med. De senaste åren har det blivit mycket förhandlingar.

Hur märker medlemmarna att de har en ny ordförande?
– Jag är inte helt säker på att de kommer att märka det. Vi har en utstakad väg framåt i förbundet, framförallt genom olika kongressbeslut. Men det är förstås alltid viktigt att ta plats i debatten om våra medlemmars villkor.

Hur ofta träffar du vanliga medlemmar?
– För sällan i deras vardag. Det vill jag göra mer i min nya roll. Men det är också viktigt att lyssna på dem som ofta träffar medlemmarna – förtroendevalda, ombudsmän och assistenter.

Malin Ackholt.
Malin Ackholt. Foto: Annika af Klercker

Är det någon skillnad på att väljas av en kongress eller att bli utsedd som du blivit?
– Tidsperspektivet! Den som nomineras och väljs har tid att förbereda sig, det har inte jag hunnit nu. Förbundsstyrelsen har hanterat det här som den ska, men det optimala för en ledning är att bli vald på en kongress.

Vilken skillnad blir det för dig personligen?
– Som förbundsordförande är jag ytterst ansvarig för organisationen. Det är skillnad, även om jag har suttit i ledningen tidigare. I vardagen kommer jag att jobba med andra frågor och ha lite större handlingsutrymme.

Kommer du att vara mer påpassad?
– Ja, det tror jag. Och det ska förtroendevalda ledare vara, det är jättebra. Jag är övertygad om att det hjälper fackliga ledare att hålla kompassen rätt.

Du bor i en lägenhet som ägs av Kommunal. Hur ser du på det i din nya roll?
– Jag avser inte att flytta. Jag har varit helt öppen med den frågan.

Om Malin Ackholt

  • Ålder: 44 år.
  • Bakgrund: Utbildad kock. Medlem i Hotell- och restaurangfacket sedan 1989. Första förtroendeuppdraget 1993. Anställd på HRF sedan 1998.
  • Privat: Ensamstående. Har mamma och syskon i Skåne och Danmark. Tycker om att laga mat, cykla och segla.

Du har varit aktiv i HRF sedan 1993 – vad driver dig?
– Att veta att det vi gör faktiskt hjälper medlemmar att få en tryggare vardag. Att de vet att de kan betala hyran och har rätt till ledighet. Att de inte behöver oroa sig för sina pensioner i framtiden.

Vilka är de viktigaste fackliga frågorna i dag?
– Om man bortser från villkorsfrågorna så handlar det om det fackliga inflytandet. Alla områden där man kan göra förbättringar i vardagen på jobbet. För Hotell- och restaurangfacket som organisation är det frågan om hur vi ska rekrytera så att vi blir 60 000 medlemmar år 2024. Det är ett ambitiöst mål och ett gigantiskt arbete. Som facklig organisation behöver vi vara många för att vara starka gentemot arbetsgivare och myndigheter.

Nyheter

Visita larmar om höjda priser

Restaurangpriserna höjdes under sommaren mer än på tio år, visar Konsumentprisindex. Enligt en undersökning som arbetsgivarorganisationen Visita har gjort bland sina medlemmar är förklaringen den höjda arbetsgivaravgiften för unga.

Publicerad 23 augusti 2016 Kommentera
Eva Östling
Eva Östling, vd för Visita.

Under maj till juli i år var prisutvecklingen på restauranger dubbelt så hög som genomsnittet för samma period de senaste tio åren, visar Konsumentprisindex från Statistiska centralbyrån. Enligt en enkät som har gått ut till Visitas medlemmar är den höjda arbetsgivaravgiften för unga den främsta anledningen till att restaurangerna har höjt priserna.

Eva Östling, vd för Visita, betraktar prishöjningen som alarmerande för branschens framtid.
– Det finns en hög priskänslighet för restaurangbesök. Men det är inte förvånande att det blir en effekt av den höjda arbetsgivaravgiften. Det man kan ana är att man som ett första steg höjer priserna för att undvika att göra sig av med personal, sa Eva Östling.

Fakta:

Andra siffror visar att det går bra för restaurangerna i Sverige. Enligt Restaurangindex ökade omsättningen med drygt 5 procent under juni i år, jämfört med samma period 2015.

Arbetsgivaravgiften för unga födda 1991 eller tidigare återställdes den 1 juni 2016 från 25,46 procent till 31,42 procent.

Per Persson, avtalssekreterare för HRF.
Per Persson, avtalssekreterare för HRF.

Av de 412 som svarade på Visitas enkät hade 236 höjt sina priser. Av dessa angav 79 procent att höjda arbetsgivaravgifter för unga var det främsta skälet till prishöjningarna. Hälften svarade att det berodde på höjda löner. Andra orsaker som angavs var höjda inköpspriser för råvaror, högre hyra och högre efterfrågan.

Per Persson, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket, påpekar att 43 procent av krögarna inte har höjt priserna. Han ser inte någon risk för att jobb hotas i nästa steg.
– Krögare har överkompenserat sig i alla år. De passar på att justera priserna – utom när momsen och arbetsgivaravgifterna för unga sänktes. Det handlar om att man vill öka marginalen för ägarna.

Fråga om jobbet.
455
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.