Nyheter

Nytt koncept på Clarion kan ge färre städtimmar

På de svenska och norska Clarion-hotellen kan gästerna numera välja bort städning och få bonuspoäng i stället. Främst en miljösatsning men på sikt kanske även en personalbesparing, säger företaget.

Publicerad 29 september 2016
Nytt koncept på Clarion kan ge färre städtimmar
På Clarions hotell i Sverige och Norge belönas gäster som väljer bort städning med bonuspoäng. Foto: Pelle Sten
Henrik Berghult
Henrik Berghult. Foto: Clarion Hotels

Sedan några månader tillbaka belönas Clarion-hotellens gäster med bonuspoäng om de väljer bort städning en eller flera dagar under sin vistelse. Programmet heter Green Stay och är, som namnet antyder, först och främst en miljösatsning. Det säger Henrik Berghult, senior vice president på Clarion Hotels.
– Det primära för oss är en miljövinst i form av minskat användande av kemikalier och vatten.

Samtidigt kan minskad städning på sikt även innebära färre städtimmar.
– Någonstans är det självklart också en besparing att vi inte behöver städa rummen. Det finns så klart ekonomiska aspekter.
– I dagsläget kan vi inte schemalägga städpersonalen efter att en viss mängd gäster väljer bort städningen varje dag. Men vi har sagt att vi ska ge det sex månader. Om vi då kan se att det alltid är 20 procent som väljer Green Stay, då kan det vara möjligt att schemalägga efter det, säger Henrik Berghult.

Sedan konceptet infördes har 15-20 procent av gästerna valt bort städning. Lite under målet, säger Henrik Berghult.
– Vi skulle vilja se det på 25 procent av våra övernattningar. Vi behöver ju viss volym för att kunna göra något av det.

Marie Birgersson. Foto: Lars Lanhed
Marie Birgersson. Foto: Lars Lanhed

Marie Birgersson är ombudsman på Hotell- och restaurangfacket och har arbetat mycket med hotellstädares arbetsvillkor. Hon ser flera risker med Clarions upplägg.
– Det kan leda till att städarna får fler avreserum att städa och att andelen stannarum minskar. Variationen är viktig eftersom stannarummen inte är lika tungstädade, det byts till exempel inte sängkläder. Risken är att rummen blir smutsigare, och om städarna inte kan hålla efter städningen under vistelsen blir det också mer att städa vid avresedag.

Fakta: Green Stay

Konceptet finns på alla Clarion-hotell i Sverige och Norge. Bara gäster som bor mer än en natt kan välja Green Stay, för en eller flera nätter. Det får dock inte vara mer än tre nätter per vistelse. De som väljer Green Stay belönas med bonuspoäng i kedjans lojalitetprogram, som de antingen kan välja att behålla eller skänka till välgörenhet. Hittills har Green Stay-projektet gett 213 000 kronor till UNICEF och Choice-kedjans eget projekt Sweet Dreams.

Marie Birgersson säger att det finns flera saker att tänka på när man planerar ett nytt städupplägg.
– Man kanske måste se till att det blir mer tid att städa de rum som inte har städats på några dagar. Annars ökar stressen, som i sig är skadlig. Det finns en risk att det blir fler sjukskrivningar. Man bör arbeta mer med företagshälsovården för att förebygga skador.

Henrik Berghult tror dock inte att belastningen för städpersonalen har ökat sedan konceptet infördes.
– Städningen på hotell är ju väldigt grundlig. Det spelar nog ingen roll om man städar 0,1 millimeter damm eller 0,3 millimeter. Sedan har vi ju inga långliggare. Man kan inte heller bo här i tre veckor och inte ha städning. Det handlar ju om underhåll och hygien.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här