Nyheter ekonomi

HRF går back med en tusenlapp per medlem

Förra året gick HRF:s fackliga verksamhet med nära 30 miljoner i förlust. Det är nästan 1 000 kronor per medlem. En orsak till det dåliga resultatet är ökade kostnader för de anställdas pensioner.

Publicerad 9 juni 2017
HRF går back med en tusenlapp per medlem
En tusenlapp per medlem, så stor blev HRF:s förlust för den fackliga verksamheten 2016. Foto: Istockphoto Foto: Istockphoto
Mikael Victor
Mikael Victor. Foto: Jann Lipka/HRF

Resultatet för Hotell- och restaurangfackets verksamhet blev förra året nästan 20 miljoner sämre än 2015. Större avsättningar till pensioner och ökade kostnader för medlemsförsäkringarna var några orsaker till det.
– Kostnaderna för avsättningarna till pensionsstiftelsen har ökat. Det beror bland annat på hur ränta och värde på placeringar utvecklas, och är svårt att budgetera för. Men pensionerna är ett åtagande vi har till personalen i kollektivavtal, säger HRF:s ekonomichef Mikael Victor.

Sammanlagt kostade förbundets verksamhet över 165 miljoner kronor. Intäkterna var drygt 136 miljoner. Medlemsavgifter stod för den största delen, 107 miljoner. Andra intäkter var exempelvis bidrag från hängavtal och för den regionala skyddsombudsverksamheten. Dessutom gav annonserna i Hotellrevyn drygt 700 000 kronor. Men för att klara verksamheten var man tvungen att använda vinster från de finansiella placeringarna, bland annat på börsen.
– Vi har länge levt i en underfinansierad situation. Vi har väldigt mycket verksamhet som medlemmarna får nytta av på olika sätt. Men vi har inte kunnat ta ut vad det kostar, säger Mikael Victor.

5 fakta från HRF:s årsredovisning 2016

  1. Antal medlemmar: 30 607
  2. Antal anställda: 83
  3. Årets resultat: – 11 825 000 kr
  4. Den fackliga verksamhetens resultat: – 29 087 000 kr
  5. Arbetsutskottets löner och ersättningar: – 3 006 000 kr

Att förbundet måste använda delar av det finansiella överskottet för att betala den fackliga verksamheten är en kortsiktig lösning, enligt Mikael Victor.
– Ja, en förlust tär på det egna kapitalet och det är inte bra. Det blir lite konstgjord andning. På lång sikt behöver vi ha en ekonomi i balans.

I vintras kunde Hotellrevyn berätta att det skulle göras en större översyn av HRF:s ekonomi. Nu ska förbundsstyrelsen besluta vad som ska göras för att få ett stabilare läge. En höjning av medlemsavgiften hör till de saker som diskuteras.
– Det här är en stor utmaning, det kommer att vara flera olika beslut som ska fattas under året. Vi måste kunna finansiera det vi gör och rekrytera nya medlemmar, säger Mikael Victor.

Nyheter

Ungt fokus på facklig kongress

Stärkta rättigheter för unga arbetstagare, HBTQ-personer och kvinnor. Det är de viktigaste frågorna för Hotell- och restaurangfackets delegation vid världsfacket IUL:s kongress.

Publicerad 17 augusti 2017 Kommentera
Malin Ackholt, HRF:s förbundsordförande. Foto: Annika af Klercker.

Fackliga organisationer behöver bli bättre på att släppa fram unga arbetstagare inom sina organisationer. Det är de unga som har störst möjlighet att få sina kamrater att engagera sig fackligt. Unga är också bättre på att förstå de problem unga stöter på. Det skriver HRF och fyra andra nordiska fackförbund i en motion till den kommande kongressen för IUL, den globala organisationen för fackföreningar inom livsmedel, jordbruk och turism.

HRF skickar en delegation, ledd av förbundsordförande Malin Ackholt. Hon är även ordförande för sektorn för alla fack inom hotell, restaurang och turism.
– Vi kommer att lyfta rättigheter och möjligheter för unga arbetstagare och HBTQ-personer på ett sätt som inte gjorts tidigare. Bland annat handlar det om att arbeta för att fler ska organisera sig fackligt och att det ska vikas platser för unga och HBTQ-personer i beslutande fackliga organ, säger Malin Ackholt.

Fakta om kongressen

IUL:s kongress hålls den 29 augusti till 1 september i Genève. Omkring 500 delegater deltar och mötet tolkas till 14 språk. Under kongressen bestämts vilka frågor IUL ska driva under de kommande fem åren.

IUL har sedan 2007 arbetat på ett liknande sätt för att stärka kvinnors rättigheter. Då blev det till exempel inskrivet i stadgarna att delegationer som inte är jämställda inte heller får rösträtt under kongressen.
– Det har tagits steg framåt, men det behöver fortfarande göras mer, säger Malin Ackholt.

De nordiska facken inom hotell- och restaurangsektorn har skrivit flera gemensamma motioner. Frågor som tas upp i motionerna är förutom unga arbetstagare, menstruation som arbetsplatsfråga och facklig fråga, stärkta fackliga rättigheter i den globala turistnäringen och följderna av digitalisering och plattformsekonomi.

Nyheter sommarjobb

Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare

Fler unga hör av sig till LO:s hjälptelefon för sommarjobbare. Många har problem med solskensavtal och saknar anställningsbevis – och de flesta jobbar i hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 15 augusti 2017 Kommentera
Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare
Gå hem för att det regnar? Fler unga kontaktar LO:s hjälptelefon med frågor om så kallade solskensavtal. Foto: Lieselotte Boström/Mostphotos
Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.

Hittills i sommar har cirka 1 200 unga hört av sig till LO:s hjälptelefon. Det är en ökning från förra sommaren, berättar Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.
– Fram till förra veckan hade vi haft ungefär 200 samtal fler än förra året.

De allra flesta som hör av sig jobbar i hotell- och restaurangbranschen. Vanliga frågor är vilken lön man ska ha, hur arbetsgivaren får lov att ändra i schemat och hur en uppsägning går till. Det är också många som ringer om så kallade solskensavtal, säger Josefin Johansson.
– Jämfört med 2016 så är det fler solskensavtal. Det sticker ut. Många har inte heller anställningsavtal, man vet inte att man har laglig rätt att få ett sådant.

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s hjälptelefon är öppen året om och kan nås på 020 – 56 00 56. Under sommarmånaderna har hjälptelefonen förstärkt bemanning för att kunna besvara frågar från sommarjobbare. Läs mer på ung.lo.se/fackets-hjalptelefon.

I hjälptelefonen sitter unga fackliga från olika förbund. Om den som hör av sig behöver hjälp hänvisar de vidare till berört fackförbund. Men ofta handlar det också bara om att lyssna, säger Josefin Johansson.
– Om det ringer en människa som har blivit totallurad, kanske inte har några papper alls, inga avtal. Då gäller det bara att lyssna, och bekräfta att det är arbetsgivaren som är dum i huvudet och inte personen som ringer. Att bara vara medmänniska.

Nyheter konkurs

Konkurserna tog inte sommaruppehåll

Sommartider brukar vara bra tider i hotell- och restaurangbranschen. Men i år var de inte tillräckligt bra för att stoppa ökningen av konkurser, visar statistiken.

Publicerad 8 augusti 2017 Kommentera

Sommaren är högsäsong för många hotell- och restaurangföretag. Men i år verkar den väntade försäljningstoppen ha uteblivit för en del. Under sommaren har antalet konkurser fortsatt att öka bland branschens företag.
– En tänkbar anledning kan vara konkurrenssituationen i branschen. Det kan räcka med att en duktig medarbetare slutar för att ett bolag ska gå i stöpet, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC som tar fram statistiken.

Hittills i år har konkurserna ökat med 19 procent bland hotell och restauranger. Det kan jämföras med samma period förra året, då de i stället hade minskat med 20 procent.

Konkursökningen syns också på Arbetsförmedlingens varselstatistik. Under det första halvåret i år anmälde arbetsgivare varsel av 566 anställda i branschen på grund av nedläggning eller konkurs. Det är 126 personer fler än under samma period förra året.

Fråga om jobbet.
119
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.