Martin Roxström, personlig tränare

Martin Roxström, personlig tränare på World 

Class Vasastan, ger hopp om gladare branschkroppar. 

Bild: Patrik Cederman

Håll skadorna borta
med träning

22 Juni 2010. | Värk i rygg, axlar och nacke är branschens förbannelse. Men mycket går att förebygga. Martin Roxström, personlig tränare, visar sex enkla övningar som kan hjälpa dig att undvika branschskadorna. Allt som behövs är en kvart och ett par hantlar. Du hittar alla rörelser i bildspelet!

Tunga lyft, konstiga arbetsställningar och så stress på det. Det är inget snack om att ett arbetsliv i hotell- och restaurangbranschen sliter på kroppen. Statistiken visar att axlar, rygg och nacke är de kroppsdelar som får ta mest stryk. Men många problem går faktiskt att förebygga med lite träning, säger Martin Roxström som är personlig tränare på World Class Vasastan i Stockholm.
– En kropp som aldrig får träna får lättare skador. Man kan säga att det är samma som med en bil som aldrig används, att den rostar.

För hotell- och restauranganställda är träningen extra viktig. Risken för sträckningar och överbelastning är stor. Och att man går, står och lyfter hela dagarna är ingen ursäkt för att inte träna, menar Martin.
– Du gör förmodligen nästan samma saker varje dag. Då blir du stark i just de muskler som du arbetar med. Men så fort du ska göra något annat så ligger du risigt till. Branschen kan ju vara både hetsig och stressig, och då är det extra lätt att göra någon oförsiktig rörelse. Det gäller att stärka upp alla muskler så att de klarar mer.

Belastningsskador som uppstår efter en längre tids tunga arbetsuppgifter är också vanliga. Tyvärr är sådana något svårare att värja sig mot, säger Martin.
– Men generellt kan man säga att en tränad och rörlig kropp klarar mer.
För att öka rörligheten är det stretchning som gäller. Helst efter både träningspass och arbetspass. Stretchningen mjukar dessutom upp hårda och spända muskler som lätt glöms bort annars.
– En servitris till exempel jobbar mycket med bröstmusklerna. Därför är det viktigt att stretcha ut dem efter ett pass. Annars får man lätt dålig hållning, och i längden ryggproblem.

Att ge kroppen den träning den behöver, måste dock inte vara ett stort och dyrt projekt. Om du inte har hantlar som på bilderna, går det bra att fylla tomma pet-flaskor med vatten. Det behöver inte heller ta massor av tid. Många tror att ett träningspass måste vara en timme långt för att vara givande men det är en myt, säger Martin.
– På tio–femton minuter, ett par dagar i veckan kommer man långt. Och förutom att du orkar mer så blir du även snyggare och framför allt friskare.

Martins bästa träningstips

Ta dig tid. Många tror att man måste träna en timme för att det ska ge resultat. Det stämmer inte, du kommer långt på 10–15 minuter. En kvart två gånger i veckan har alla tid med.
Satsa på ett gummiband. Man kan träna hela kroppen utan hjälpmedel, men det kan underlätta. Satsa på ett träningsband i gummi, finns på vanliga sportbutiker. Det är billigt och bra till många övningar.
Håll igång. Rör på dig minst en halvtimme utöver arbetet varje dag. Promenera, jogga eller cykla, vad som känns bäst.






På skoj!

semesterdags

Test: Behöver du semester?

Tänker du på dina barn som dåligt dricksande gäster och sätter bongar på köksfläkten hemma?

Efter jobbet

Fredagsmys

Därför har vi fredagsmys

Tacos, chips och Idol. Fredagsmyset kan verka banalt men fyller faktiskt en viktig funktion.

Arbetslivsakuten

experterna

Miriam vill inte byta jobb

Miriam trivs på sitt jobb men den nya husfrun vill organisera om. vad ska Miriam göra?

På menyn

ägg

Knäckande gott

Bananpannkakor, fromage och omelett  – underbara rätter som inte klarar sig utan superråvaran ägg!

Snabbkurs

hygien, livsmedelshygien

Bli jobbets hygienhjälte

Gästens hälsa vilar i dina händer – ruskiga bakterier följer lätt med in i köket. Så här bekämpar du dem!

Krönikan

Karin ”Kakan” Hermansson

Varför åker jag
till Västsahara
egentligen?

ad4you
Fackliga nyheter
schysta150x150
fairtrade_150x200