Nyheter Pensionsfusket

Elzbieta upptäckte att hon saknar pensionspengar

Det kan löna sig att kolla sina pensionsinbetalningar till Fora. När Elzbieta Poszepczynska följde Hotellrevyns uppmaning upptäckte hon att det saknades pengar.

Publicerad 23 februari 2017
Elzbieta upptäckte att hon saknar pensionspengar
Elzbieta Poszepczynska tycker att systemet med avtalspensionen är för krångligt. Här med maken Ryszard. Foto: Anna Simonsson

Efter Hotellrevyns reportage om hur arbetsgivare fuskar med de anställdas tjänstepensioner var det en mängd läsare som hörde av sig. En av dem var Elzbieta Poszepczynska.
– Jag satt och bläddrade i tidningen och såg att det kan vara så att arbetsgivare inte betalar som de ska. Så jag tittade på beskedet från Fora och tyckte att det inte stämde.

I drygt 28 år arbetade Elzbieta som kallskänka på en restaurang på Åhléns city i Stockholm. År 2012 tog ett annat företag över driften. De anställda förstod snart att saker inte stod rätt till, och i slutet av 2013 blev de uppsagda på grund av arbetsbrist. Den sista mars 2014 slutade Elzbieta på restaurangen och blev arbetslös.
– Det var det värsta jag har varit med om i mitt liv. Jag trodde att jag skulle klara mig till pensionen, men det gjorde jag inte. Jag skämdes ihjäl när jag gick till Arbetsförmedlingen och ställde mig i kö. I min ålder.

Elzbieta Poszepczynska. Foto: Anna Simonsson

Dessutom dröjde slutlönen från restaurangen. Till slut kom beskedet att bolaget hade gått i konkurs. Den statliga lönegarantin täckte löneskulden, men bara en liten del av den innestående semesterlönen. Och nu verkar det som om Elzbieta även kan ha blivit utan Fora-inbetalningar för sista tiden på företaget.

Hon är kritisk till hur systemet med avtalspensionen är utformat. Det är för krångligt, tycker hon.
– Du jobbar, du får ett lönebesked. Där står det skatt och sociala avgifter, så du vet att du inte jobbar svart. Men hur ska du kunna veta att de betalar avtalspension? Om du är ny i landet och inte kan språket perfekt är det ännu svårare.

Så gjorde Elzbieta

  • Elzbieta har varken dator eller bank-id. I stället har hon pratat med Foras telefonkundtjänst.
  • Elzbieta måste styrka hur mycket pengar hon tjänade under den tid hon tror saknas.
  • Från Skatteverket har Elzbieta fått en kontrolluppgift, bild 155, för inkomståret. Den har hon nu skickat till Fora, tillsammans med blanketten ”Kompletterande inkomstuppgifter från Skatteverket” som man kan hämta på fora.se eller be att få hemskickad.
  • Nu ska Fora utreda saken.

Elzbieta säger att hon i stort har haft bra branscharbetsgivare, till skillnad från maken Ryszard.
– Ryszard, han har verkligen blivit lurad. Han har jobbat hos en massa arbetsgivare utan kollektivavtal. Men när vi kom från Polen var det bara att ta vilka jobb som helst för att överleva. Jag har haft tur.

Elzbieta har nu begärt komplettering hos Fora och väntar på besked. Hon tror att många anställda i branschen inte har koll.
– Det kan vara många som förlorar pengar men inte vet om det. Alla borde kolla.

Nyheter

Ungt fokus på facklig kongress

Stärkta rättigheter för unga arbetstagare, HBTQ-personer och kvinnor. Det är de viktigaste frågorna för Hotell- och restaurangfackets delegation vid världsfacket IUL:s kongress.

Publicerad 17 augusti 2017 Kommentera
Malin Ackholt, HRF:s förbundsordförande. Foto: Annika af Klercker.

Fackliga organisationer behöver bli bättre på att släppa fram unga arbetstagare inom sina organisationer. Det är de unga som har störst möjlighet att få sina kamrater att engagera sig fackligt. Unga är också bättre på att förstå de problem unga stöter på. Det skriver HRF och fyra andra nordiska fackförbund i en motion till den kommande kongressen för IUL, den globala organisationen för fackföreningar inom livsmedel, jordbruk och turism.

HRF skickar en delegation, ledd av förbundsordförande Malin Ackholt. Hon är även ordförande för sektorn för alla fack inom hotell, restaurang och turism.
– Vi kommer att lyfta rättigheter och möjligheter för unga arbetstagare och HBTQ-personer på ett sätt som inte gjorts tidigare. Bland annat handlar det om att arbeta för att fler ska organisera sig fackligt och att det ska vikas platser för unga och HBTQ-personer i beslutande fackliga organ, säger Malin Ackholt.

Fakta om kongressen

IUL:s kongress hålls den 29 augusti till 1 september i Genève. Omkring 500 delegater deltar och mötet tolkas till 14 språk. Under kongressen bestämts vilka frågor IUL ska driva under de kommande fem åren.

IUL har sedan 2007 arbetat på ett liknande sätt för att stärka kvinnors rättigheter. Då blev det till exempel inskrivet i stadgarna att delegationer som inte är jämställda inte heller får rösträtt under kongressen.
– Det har tagits steg framåt, men det behöver fortfarande göras mer, säger Malin Ackholt.

De nordiska facken inom hotell- och restaurangsektorn har skrivit flera gemensamma motioner. Frågor som tas upp i motionerna är förutom unga arbetstagare, menstruation som arbetsplatsfråga och facklig fråga, stärkta fackliga rättigheter i den globala turistnäringen och följderna av digitalisering och plattformsekonomi.

Nyheter sommarjobb

Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare

Fler unga hör av sig till LO:s hjälptelefon för sommarjobbare. Många har problem med solskensavtal och saknar anställningsbevis – och de flesta jobbar i hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 15 augusti 2017 Kommentera
Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare
Gå hem för att det regnar? Fler unga kontaktar LO:s hjälptelefon med frågor om så kallade solskensavtal. Foto: Lieselotte Boström/Mostphotos
Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.

Hittills i sommar har cirka 1 200 unga hört av sig till LO:s hjälptelefon. Det är en ökning från förra sommaren, berättar Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.
– Fram till förra veckan hade vi haft ungefär 200 samtal fler än förra året.

De allra flesta som hör av sig jobbar i hotell- och restaurangbranschen. Vanliga frågor är vilken lön man ska ha, hur arbetsgivaren får lov att ändra i schemat och hur en uppsägning går till. Det är också många som ringer om så kallade solskensavtal, säger Josefin Johansson.
– Jämfört med 2016 så är det fler solskensavtal. Det sticker ut. Många har inte heller anställningsavtal, man vet inte att man har laglig rätt att få ett sådant.

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s hjälptelefon är öppen året om och kan nås på 020 – 56 00 56. Under sommarmånaderna har hjälptelefonen förstärkt bemanning för att kunna besvara frågar från sommarjobbare. Läs mer på ung.lo.se/fackets-hjalptelefon.

I hjälptelefonen sitter unga fackliga från olika förbund. Om den som hör av sig behöver hjälp hänvisar de vidare till berört fackförbund. Men ofta handlar det också bara om att lyssna, säger Josefin Johansson.
– Om det ringer en människa som har blivit totallurad, kanske inte har några papper alls, inga avtal. Då gäller det bara att lyssna, och bekräfta att det är arbetsgivaren som är dum i huvudet och inte personen som ringer. Att bara vara medmänniska.

Nyheter konkurs

Konkurserna tog inte sommaruppehåll

Sommartider brukar vara bra tider i hotell- och restaurangbranschen. Men i år var de inte tillräckligt bra för att stoppa ökningen av konkurser, visar statistiken.

Publicerad 8 augusti 2017 Kommentera

Sommaren är högsäsong för många hotell- och restaurangföretag. Men i år verkar den väntade försäljningstoppen ha uteblivit för en del. Under sommaren har antalet konkurser fortsatt att öka bland branschens företag.
– En tänkbar anledning kan vara konkurrenssituationen i branschen. Det kan räcka med att en duktig medarbetare slutar för att ett bolag ska gå i stöpet, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC som tar fram statistiken.

Hittills i år har konkurserna ökat med 19 procent bland hotell och restauranger. Det kan jämföras med samma period förra året, då de i stället hade minskat med 20 procent.

Konkursökningen syns också på Arbetsförmedlingens varselstatistik. Under det första halvåret i år anmälde arbetsgivare varsel av 566 anställda i branschen på grund av nedläggning eller konkurs. Det är 126 personer fler än under samma period förra året.

Fråga om jobbet.
119
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.