Kvällen slutade i kaos!
Fickpluntor, stök och fylla. Hur ska vi göra för att den här kvällen inte återupprepas? Illustration: Annika Carlsson
Arbetslivsakuten gäster

Kvällen slutade i kaos!

Nadjas restaurang hade en stor bokning. Men gästerna flippade ur fullständigt, hade bland annat med sig egen alkohol. Vakten fick inte ut berusade personer och det var allmänt kaos. Hur kan man undvika att det blir så igen?

»Tillståndshavaren har fallerat på många plan«

Carina Cutlip, enhetschef, Tillståndsenheten, Stockholm

Carina Cutlip, enhetschef, tillstånds­enheten, Stockholm
– Om vi fick se detta på inspektion så är det ett problem för tillståndshavaren. Sådana här situationer slutar ofta med att polisen tillkallas och behöver lob:a* gäster och då får vi på tillståndsenheten information om detta även från polisen. Denna typ av oordning är en grund för oss att inleda ett ärende. Då gör vi en lämplighetsprövning hos polisen, samt granskar företagets och före­trädarnas ekonomi.

– Det är viktigt att personalen slutar servera alkohol, så de inte blir skyldiga till att överservera. Det finns ett straffansvar på det. I övrigt är det tillståndshavarens ansvar att se till att det råder ordning och ha rätt bemanning och personer på plats som gör rätt saker. Den här tillståndshavaren har fallerat på många plan.

– Visar vår utredning att det finns andra problem på företaget, exempelvis ekonomiska felaktigheter förutom ett ›fylleslag‹, då kan det vara grund för återkallelse av tillståndet.
Men, misstag kan inträffa. Om restaurangen arbetar på ett bra sätt i övrigt men inte riktigt hade koll på den här gruppen den här kvällen, då blir det troligtvis en varning. Även stora, seriösa ställen får in evenemang som de inte förstår vad det kommer att innebära att servera.
*Omhänderta enligt lagen om berusade personer, lob.

Falsk trygghet med en ensam ordningsvakt

Ali Mohkami, skyddsombud och ordningsvakt

Ali Mohkami. Foto: Anna-Karin Nilsson

– Jag kände direkt att det här var en arbetsplats där ordningsvakten utför ensamarbete. Och då ska arbetsgivaren vara ganska klar över vad den anställde kan göra och inte göra. Som ensam ordningsvakt är det inte så mycket man kan göra i en sådan här situation. Man kan ringa polisen när det inte går att hantera själv. Sedan kan man försöka få arbetsgivaren att förstå att det inte är hållbart med ensamarbete här.

– På många arbetsplatser har man en nödlägesplan med olika scenarier. ›Om det här händer då ska vi göra så här‹. Om det inte finns, sätt er ner och ta fram det och gör en risk­analys. Hur stor är risken att det händer igen?
En bra arbetsgivare lär sig, tar fram åtgärder och ser till att det blir rätt bemannat. Det finns också arbetsgivare som har attityden ›Äh, det händer inte igen‹. Då kan man alltid be snällt om mer bemanning och påpeka riskerna med ensamarbete. Sista utvägen är att skyddsombudet gör en 6:6a till Arbetsmiljöverket, i det här fallet om ensamarbetet.

– Det kan vara riskabelt med en ensam ordningsvakt när det är en större grupp gäster. Det blir också falsk trygghet för övriga personalen, de ser en uniform och tänker ›Det kommer att ordna sig‹. Men det finns situationer där det inte ordnar sig.

Ring polisen – vänta inte tills det är kaos

Erik von Essen, Stad – Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem

Erik von Essen.

– Alkoholservering är central när man driver krog, det är viktigt att ha ett professionellt förhållningssätt. Jag tror på att ha personal som vet vad de har för uppdrag, som är trygga och har mandat att säga ifrån och att neka servering.
Företaget behöver en policy. Den ska ta upp vilka frågor som ska ställas redan vid bokningen, exempelvis vilken typ av företag det rör sig om. Fråga vad gästerna ska göra innan, om det är aktiviteter med alkohol­intag. Någon i sällskapet ska vara ansvarig kontaktperson.

– Nästa del är bemötandet vid entrén. Hälsa den som är ansvarig för bokningen välkommen. Märker ni redan då att det här blir problematiskt? Prata med den ansvarige och säg att ›Vi ser att ni har druckit, vi kommer inte att kunna servera er alkohol‹. Om problemen uppstår under kvällen så prata med den ansvarige, säg att ›Vi kommer att ta det lugnt med serveringen nu‹.
I policyn ska det  finnas handledning för hur man hanterar stökiga gäster. Exempelvis att olika anställda säger till: servitris, hovmästare, någon som kan vara ›chefen‹. Folk orkar inte ta sin konflikt med nya personer hela tiden. Det är bättre att serveringspersonal säger till först än att ordningsvakten går in direkt.

– Märker de anställda att de förlorar kontrollen så ta hjälp av polisen. Kontakta dem i ett tidigt skede, det visar att ni tar ert ansvar. Vänta inte tills det är kaos. Polisen kan komma och prata med gäster och hjälpa till att få ut någon.
Att tända lyset och säga ›Vi stänger för i kväll‹ sätter också stopp för det som pågår. Det handlar om arbetsmiljö men också om lönsamhet, restaurangen kan ändå inte sälja något och riskerar sitt serveringstillstånd. I efterhand kan det bli känt hur kvällen var, då får restaurangen bättre rykte om man avbryter i tid.

Fråga om jobbet.
118
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
118
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.