Nyheter arbetskraftsmigration

De kan tvingas lämna Sverige efter sex års jobb

Efter sex års jobb på McDonald’s riskerar Joydip Paul och Sadat Chowdhury att förlora sina arbetstillstånd. Arbetsgivaren vägrar att fylla i de papper som Migrationsverket kräver.

Publicerad 18 juli 2017
De kan tvingas lämna Sverige efter sex års jobb
Joydip Paul har jobbat på McDonald's i sex år. Nu riskerar han att bli av med sitt arbetstillstånd. Foto: Elis Hoffman
Joydip Paul. Foto: Elis Hoffman.

Joydip Paul kom från Bangladesh till Stockholm 2010 för att plugga nanoteknik på KTH. Parallellt med studierna jobbade han på McDonald’s, och 2011 blev han tillsvidareanställd på 75 procent. Nu, sex år senare, ska han ansöka om permanent uppehållstillstånd. Men Tornado AB, företaget som driver McDonald’s-restaurangen där han jobbar, tänker inte fylla i de papper som Migrationsverket kräver.
– Jag har anställningsbevis och har jobbat väldigt lång tid. Jag vet inte varför de vägrar. Jag har inte haft ett enda bråk med någon person där och mina kollegor säger att de är jättenöjda med hur jag jobbar. Jag har inte fått någon signal från cheferna att de inte skulle vara nöjda, säger Joydip Paul.

När han förstod att arbetsgivaren inte tänkte fylla i det som behövdes vände han sig till Hotell- och restaurangfackets Stockholmsavdelning. Men facket kan bara hantera de arbetsrättsliga lagarna, och inte migrationslagarna, förklarar ombudsman Cecilia Creutz.
– Medlemmen riskerar att hamna i ett slags Moment 22. Om inte arbetsgivaren ger honom de papper som krävs, det så kallade anställningserbjudandet, så riskerar han att bli av med uppehållstillståndet. Och om han inte har det så kan arbetsgivaren utestänga honom från arbetsplatsen. Det blir ett sätt att kringgå lagen om anställningsskydd.

Sadat Chowdhury. Foto: Anna Hjorth.

Det är inte bara Joydip Paul som har problem att få Tornado AB att fylla i papperen till Migrationsverket. Sadat Chowdhury kommer också från Bangladesh och har varit fast anställd på McDonald’s sedan 2010. Han har främst jobbat nätter och de senaste månaderna har han varit sjukskriven, eftersom han har opererats för diskbråck.
– Migrationsverket ringde arbetsgivaren för att få in anställningserbjudandet, när jag hade ansökt om förlängt arbetstillstånd. Men i stället skickade min chef ett mejl till mig där han sade att han inte kan göra det, för jag har inte presterat bra. De vill inte skriva under och de behöver inte ge någon orsak. Jag har försökt få dem att ändra sig, men de vill inte, berättar Sadat Chowdhury.

Cecilia Creutz på HRF tycker att det är problematiskt att arbetsgivare själva kan välja om de vill fylla i papperen till Migrationsverket eller inte.
– Mindre seriösa arbetsgivare kan ju använda sig av detta för att göra sig av med folk lite smidigt. Det blir godtyckligt, när de helt enkelt bara kan bestämma att den här personen vill vi inte ha kvar av någon anledning. I de här fallen har det ju gått bra i sex år, men plötsligt gör det inte det längre. Man kan tycka att McDonald’s och franchisetagarna borde hantera sådana här saker moraliskt korrekt, men det gör de inte nu.

Joydip Paul har inte gett upp hoppet. Cecilia Creutz har hjälpt honom med ett brev till Migrationsverket för att förklara omständigheterna. Nu väntar han på besked och planerar för framtiden.
– Jag fortsätter att studera, jag läser svenska och it-säkerhet. Kanske kan jag forska eller starta företag. Jag vill verkligen stanna, hjälpa till och bidra här i Sverige. Nu ska jag snart få barn, jag vill också att mitt barn ska ha det bra här, säger han.

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Nyheter

Ungt fokus på facklig kongress

Stärkta rättigheter för unga arbetstagare, HBTQ-personer och kvinnor. Det är de viktigaste frågorna för Hotell- och restaurangfackets delegation vid världsfacket IUL:s kongress.

Publicerad 17 augusti 2017 Kommentera
Malin Ackholt, HRF:s förbundsordförande. Foto: Annika af Klercker.

Fackliga organisationer behöver bli bättre på att släppa fram unga arbetstagare inom sina organisationer. Det är de unga som har störst möjlighet att få sina kamrater att engagera sig fackligt. Unga är också bättre på att förstå de problem unga stöter på. Det skriver HRF och fyra andra nordiska fackförbund i en motion till den kommande kongressen för IUL, den globala organisationen för fackföreningar inom livsmedel, jordbruk och turism.

HRF skickar en delegation, ledd av förbundsordförande Malin Ackholt. Hon är även ordförande för sektorn för alla fack inom hotell, restaurang och turism.
– Vi kommer att lyfta rättigheter och möjligheter för unga arbetstagare och HBTQ-personer på ett sätt som inte gjorts tidigare. Bland annat handlar det om att arbeta för att fler ska organisera sig fackligt och att det ska vikas platser för unga och HBTQ-personer i beslutande fackliga organ, säger Malin Ackholt.

Fakta om kongressen

IUL:s kongress hålls den 29 augusti till 1 september i Genève. Omkring 500 delegater deltar och mötet tolkas till 14 språk. Under kongressen bestämts vilka frågor IUL ska driva under de kommande fem åren.

IUL har sedan 2007 arbetat på ett liknande sätt för att stärka kvinnors rättigheter. Då blev det till exempel inskrivet i stadgarna att delegationer som inte är jämställda inte heller får rösträtt under kongressen.
– Det har tagits steg framåt, men det behöver fortfarande göras mer, säger Malin Ackholt.

De nordiska facken inom hotell- och restaurangsektorn har skrivit flera gemensamma motioner. Frågor som tas upp i motionerna är förutom unga arbetstagare, menstruation som arbetsplatsfråga och facklig fråga, stärkta fackliga rättigheter i den globala turistnäringen och följderna av digitalisering och plattformsekonomi.

Nyheter sommarjobb

Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare

Fler unga hör av sig till LO:s hjälptelefon för sommarjobbare. Många har problem med solskensavtal och saknar anställningsbevis – och de flesta jobbar i hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 15 augusti 2017 Kommentera
Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare
Gå hem för att det regnar? Fler unga kontaktar LO:s hjälptelefon med frågor om så kallade solskensavtal. Foto: Lieselotte Boström/Mostphotos
Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.

Hittills i sommar har cirka 1 200 unga hört av sig till LO:s hjälptelefon. Det är en ökning från förra sommaren, berättar Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.
– Fram till förra veckan hade vi haft ungefär 200 samtal fler än förra året.

De allra flesta som hör av sig jobbar i hotell- och restaurangbranschen. Vanliga frågor är vilken lön man ska ha, hur arbetsgivaren får lov att ändra i schemat och hur en uppsägning går till. Det är också många som ringer om så kallade solskensavtal, säger Josefin Johansson.
– Jämfört med 2016 så är det fler solskensavtal. Det sticker ut. Många har inte heller anställningsavtal, man vet inte att man har laglig rätt att få ett sådant.

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s hjälptelefon är öppen året om och kan nås på 020 – 56 00 56. Under sommarmånaderna har hjälptelefonen förstärkt bemanning för att kunna besvara frågar från sommarjobbare. Läs mer på ung.lo.se/fackets-hjalptelefon.

I hjälptelefonen sitter unga fackliga från olika förbund. Om den som hör av sig behöver hjälp hänvisar de vidare till berört fackförbund. Men ofta handlar det också bara om att lyssna, säger Josefin Johansson.
– Om det ringer en människa som har blivit totallurad, kanske inte har några papper alls, inga avtal. Då gäller det bara att lyssna, och bekräfta att det är arbetsgivaren som är dum i huvudet och inte personen som ringer. Att bara vara medmänniska.

Nyheter konkurs

Konkurserna tog inte sommaruppehåll

Sommartider brukar vara bra tider i hotell- och restaurangbranschen. Men i år var de inte tillräckligt bra för att stoppa ökningen av konkurser, visar statistiken.

Publicerad 8 augusti 2017 Kommentera

Sommaren är högsäsong för många hotell- och restaurangföretag. Men i år verkar den väntade försäljningstoppen ha uteblivit för en del. Under sommaren har antalet konkurser fortsatt att öka bland branschens företag.
– En tänkbar anledning kan vara konkurrenssituationen i branschen. Det kan räcka med att en duktig medarbetare slutar för att ett bolag ska gå i stöpet, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC som tar fram statistiken.

Hittills i år har konkurserna ökat med 19 procent bland hotell och restauranger. Det kan jämföras med samma period förra året, då de i stället hade minskat med 20 procent.

Konkursökningen syns också på Arbetsförmedlingens varselstatistik. Under det första halvåret i år anmälde arbetsgivare varsel av 566 anställda i branschen på grund av nedläggning eller konkurs. Det är 126 personer fler än under samma period förra året.

Fråga om jobbet.
119
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.