Nyheter skadad på jobbet

Avbiten tand prövas i domstol

Hotellreceptionisten Lovisa bet sönder en tand när hon åt personalmat på jobbet. Försäkringskassan tycker inte att det är en arbetsskada och vill inte stå för notan. Nu ska fallet prövas i domstol.

Publicerad 18 november 2016

Det var en helt vanlig tisdag i november förra året. Lovisa arbetade kväll i receptionen på ett stort hotell i Göteborg. Det var mycket att göra, de var under­bemannade och det var svårt att hinna med att äta.
– Min kollega kunde hålla ställningarna i lobbyn så jag sprang bort till personalmatsalen för att slänga i mig lite mat. Då bet jag på något hårt i salladen, det kan ha varit en liten sten eller en olivkärna. Det krasade och när jag kände efter med tungan förstod jag att hela tanden hade åkt, berättar Lovisa som egentligen heter något annat.

Någon dag senare fick hon en akuttid hos tandläkaren och en ny tand, det kostade 5 624 kronor.
Lovisa fick hjälp av sin chef att skriva en anmälan om arbetsskada. Olyckan hade ju inträffat på jobbet och på arbetstid.

Men Försäkringskassan tyckte annorlunda: den sönderbitna tanden kan inte klassas som arbetsskada, eftersom det inte ingår i Lovisas arbetsuppgifter att äta på jobbet.
Försäkringskassan tog inte hänsyn till att Lovisas arbetsplats, precis som många företag i branschen, har betalt måltidsuppehåll i stället för rast. Dessutom servereras det personalmat, som det görs ett obligatoriskt löneavdrag för.

Lovisa överklagade beslutet, men svaret blev likadant som första gången.
– Jag tyckte inte att det var riktigt klokt, det är klart att det är en arbetsskada. Om jag hade ramlat och brutit benet på väg till matsalen så hade det varit det, men inte när jag åt maten som serverades där. Så länge jag är instämplad på jobbet borde jag ju vara försäkrad.

Eva-Lotta Ramberg, Hotell- och restaurangfacket.
Eva-Lotta Ramberg, Hotell- och restaurangfacket.

Nu har Hotell- och restaurangfacket hjälpt Lovisa att överklaga beslutet till förvaltningsdomstolen.
Anknytningen till arbetet är solklar, tycker Eva-Lotta Ramberg som är jurist och ombudsman på HRF. Hon ställer sig frågande till Försäkringskassans lagtolkning.
– Här handlar det om en måltid som tillhandahålls på arbetsplatsen, av arbetsgivaren, på betald arbetstid, och som Lovisa måste betala för. Då måste hon ändå få stoppa maten i munnen, annars blir det absurt. En arbetstagare ska inte behöva stå för en sådan risk.

Om några månader kommer domstolens beslut. Lovisa tycker att det är jobbigt att det drar ut på tiden.
– Jag hoppas att jag får rätt. Annars får man ifrågasätta varje grej man gör på jobbet, kanske göra upp en lista på vad man ska våga äta eller inte. Det handlar om arbetsmiljön också – man måste få i sig någon form av näring för att klara att jobba.

Spara

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här